Az autók biztonságát minősítő szervezet, az EuroNCAP őszi tesztsorozata érdekes meglepetést hozott. A vizsgált tizenöt autóból tizennégy hibátlan, ötcsillagos eredményt produkált, a Dacia Lodgy egyterű viszont hármat. Ezzel azt az érzést keltik, hogy a román-francia gép fele olyan biztonságos, mint a konkurencia, de közelebbről vizsgálva az eredményeket ez legalábbis megkérdőjelezhető.
Az alapvető probléma az, hogy bár az EuroNCAP a töréstesztek specialistájaként vált ismertté, a jelenleg használt értékelési rendszerbe nem csak az autó passzív biztonsága számít bele. A csillagok számának meghatározásánál a gyalogosgázolásos teszt eredményét, de ami még inkább megkérdőjelezhető, a biztonsági felszereltséget is figyelembe veszik. A Lodgy pedig nem a törésteszten bukott nagyot, hanem ez utóbbi két versenyszámban.
A legrosszabb pontszámot a biztonsági felszereléseire kapta a Dacia, mivel nem tervezik, hogy a forgalmazott autók legalább 90%-ához alapfelszereltségként menetstabilizáló elektronikát (ESP), sebességkorlátozót, és biztonságiöv-becsatolásra figyelmeztető csipogót is adnak. Nem arról van szó, hogy ne lenne mindez rendelhető az autóhoz, de mindenki maga dönthet, hogy ki akarja-e fizetni, vagy sem. Így kapott felszereltségre 29%-ot a Lodgy, ami akár egy csillaggal is lehúzhatta az eredményt.
Persze öt csillagot semmiképp nem érdemelt volna a típus, hisz a felnőttek biztonságára 72, a gyerekekére 77, a gyalogosokéra 44%-ot adtak a tesztelők. Nem vagyunk abban a helyzetben, hogy megítéljük, ezek az értékek mennyire felelnek meg a valóságnak, de a 70% körüli törésteszt-eredmények azért nem ritkák az EuroNCAP tesztekben, és azt jelentik, hogy nagy valószínűséggel a Lodgyban is túl lehet élni egy balesetet komolyabb sérülések nélkül.
A többi modell egységesen öt csillagot kapott. A Fiat 500L, a felújított Ford Fiesta, a Ford Kuga, a Hyundai Santa Fe, a Mercedes A osztály, a Mitsubishi Outlander, az Opel Mokka, a Seat Leon, a Skoda Rapid, a Seat Toledo, a Subaru Forester, az új Range Rover, a Volvo V60 Plug-in Hybrid és a Volkswagen Golf VII is megugrotta a legjobb osztályzathoz szükséges szintet. Mindezt úgy, hogy a Fiat 500L például csupán 1%-kal teljesített jobban a gyermekek védelmében, mint a Dacia egyterűje.
Nem állítjuk, hogy szándékosan vezetné félre az autóvásárlókat az EuroNCAP, viszont ez a kevert pontozási rendszer megtévesztő. Sokkal tisztább helyzetet teremtene, és valamelyest talán vissza is állítaná a szervezet hitelességét, ha nem kevernék össze a törésteszteket, a gyalogos-biztonságot és az aktív biztonsági felszerelések meglétét, így ugyanis torzul az eredmény. Ha egy olcsó modellben nem alapfelszerelés az ESP, az lefelé húzza a számokat, mint ebben az esetben, de az ellenkezője is elképzelhető: bőséges felszereltséggel palástolható, ha egy típus passzív biztonsága gyenge. Azzal pedig, ha pontosabb képet kaphatunk egy új autó biztonságáról, a vásárló – akinek az érdekeit elvben az EuroNCAP is képviseli – mindenképp nyerne.