Bezárja egyik gyárát az Opel
Az Opel legnagyobb gondja évtizedek óta a kapacitás-felesleg, de korábban még a legmélyebb válságban sem zártak be üzemet. Most viszont nem maradt más választásuk: az előrejelzések szerint az évtized végéig nem várható javulás az európai autóeladásokban. Az igazi meglepetés az, hogy az Opel épp Németországban zárja be egyik gyárát, kockáztatva ezzel a rossz sajtót és a sztrájkokat legnagyobb piacán.
A döntés szerint a bochumi Opel gyárat zárják be, miután kifuttatják az ott előállított Zafirát. Ez persze némi haladékot jelent az ott dolgozóknak, hisz a Zafira gyártása 2016-ig biztosan folytatódik, de az egész biztosnak tűnik, hogy bő három év múlva mintegy 3000 munkahelyet szüntetnek meg. Az Opel ugyanakkor megígérte, hogy megpróbálja elkerülni, hogy bárkit utcára kelljen tennie: igyekeznek nyugdíjazással megoldani az elbocsátások nagy részét. Bochumban jelenleg a Zafira mellett előző generációs Astrák készülnek Classic jelzéssel – onnan érkeznek például az új magyar rendőrautók.
Az Opel 1960-ban kezdte építeni a Ruhr-vidéki üzemet, ahol két évvel később indult meg a Kadett első generációjának gyártása. Később is a kompakt tömegmodellek gyártása folyt itt, és bár több alkalommal felújították a berendezést, a többi Opel üzem korszerűbb és nehezebben nélkülözhető a gyártás fenntartása szempontjából. Ugyanakkor az Opel nagy kockázatot vállal azzal, hogy épp ezt a gyárat zárja be, hiszen a régióban több tízezer munkahely függ a Bochumi üzem működésétől, amelyek nagyrészt feleslegessé válnak a gyárbezárással. Ez pedig gyengítheti az Opel pozícióit Németországban.
Az Opel az előrejelzések szerint 1,4 milliárd euró veszteséget termel az idén, és 2015-ig remény sincs rá, hogy legalább a nullszaldót elérje a cég. Ráadásul annak érdekében, hogy később növekedhessen a márka, 2016-ig komoly fejlesztéseket terveznek: 23 új autótípust és 13 vadiúj motort terveznek bemutatni, ami jelentős költségekkel jár.