Kisbuszban utazni veszélyes?

2012.12.12. 17:34

A töréstesztjeiről ismert EuroNCAP a közelmúltban lényegében végigtesztelte az európai kisbusz-kínálat nagy részét. Nem volt nehéz dolguk, hisz csupán néhány konstrukció versenyez ezért a piaci szegmensért – egy-egy modellt sokszor két-háromféle néven is forgalmaznak. Az eredmények nem túl bíztatók, de a gyártók igyekeznek javítani a helyzeten.

Egyetlen modell, a vadiúj Ford Transit Custom kapott eddig ötcsillagos minősítést, a többi vizsgált jármű jóval gyengébben szerepelt. A Hyunadi H1 és a Fiat Scudo három, a Renault Traffic két csillagos minősítést kapott. Az utóbbi két modell azonban lényegében hatnak felel meg, hisz a Trafic kapható Opel Vivaro és Nissan Primastar néven is, a Scudo pedig a Peugeot Experttel és Citroen Jumpyval egyezik meg, persze a jelvényektől és feliratoktól eltekintve.

A gyenge eredmények részint annak köszönhetők, hogy ezek a modellek jóval ritkábban cserélődnek, mint a személyautók, így biztonsági fejlesztésre is kevesebb alkalom adódik. A Trafic-Vivaro-Primastar trió például tizenegy éve van a piacon, és azóta csak kisebb változtatásokon esett át, de a Scudo is ötéves, és még egyetlen komolyabb módosításon sem esett át. A másik probléma – ami inkább az EuroNCAP módszereit jellemzi – a felszereltség: a legtöbb ilyen személyszállítóból kínálnak nagyon fapados, légzsákok és egyéb biztonsági felszerelések nélküli, afféle melósokat szállító kiviteleket, amelyek miatt a típusok elesnek a gazdag alapfelszerelésért kapható plusz pontoktól.

A gyártók persze igyekeznek javítani a helyzeten: a Fiat, a Citroen és a Peugeot is javított a biztonsági alapfelszereltségen, hisz a közös modell még évekig marad a kínálat része, és egy ilyen kritika csökkenthetné az eladásokat. A Renault-Opel-Nissan modellen persze már nemigen változtatnak, hisz jövőre érkezik az utód, ahol a tervezők nyilván figyelembe vették az EuroNCAP vizsgálati módszereit is.

Nem egyértelmű, hogy az EuroNCAP vizsgálatai minden szempontból hitelesek, viszont azzal, hogy már a kisbuszok minősítését is elkezdték, ismét hasznot hajthatnak azzal, hogy a gyártókat biztonságosabb típusok kifejlesztésére ösztönzik.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.