Két Mercedes érne egy BMW-t

2012.12.17. 14:42

Középtávon akár végzetes is lehet a Mercedesre nézve, hogy kezdi elveszíteni a befektetők bizalmát. Erre utal, hogy jelenleg nagyjából fele annyira becsülik az értékét, mint a BMW-ét.

Nem könnyű meghatározni a Mercedes személyautó-márka esetében, hogy mennyi az értéke, hisz a Daimler AG-nak csak egy része a személyautós üzletág, de becsülni azért lehet. A Daimler értéke a részvényárfolyamok alapján tudható: 42.2 milliárd euró. Elemzők szerint azonban jó közelítés a hasonló piaci részesedésű Volvo Trucks értéke alapján úgy 20 milliárd euróra becsülni a Mercedes teherautós üzletágának értékét – ami pedig marad, az a 22 milliárd, nagyjából a személyautós részleg értéke. Ez azért meglepő, mert a BMW piaci értéke jelenleg 45 milliárd euró körül van, amiből csupán egy töredék a motorkerékpáros részleg. Így nem járunk messze a valóságtól, ha azt állítjuk, a BMW most kétszer annyit ér a befektetők számára, mint a Mercedes.

A probléma viszonylag új keletű, hiszen a Mercedes 2005-ig megkérdőjelezhetetlenül piacvezető volt a prémium-szegmensben. A DaimlerChrysler konszern felbomlása után azonban már nemigen talált magára a cég. Jelenleg mind eladásokban, mind nyereségben a BMW az első: 1,39 millió autót adtak el novemberig, míg a Mercedes 1,19 milliót – ami azt jelenti, hogy a különbség tavaly óta is közel a duplájára emelkedett. És elemzők szerint épp ez a Mercedesszel a legnagyobb baj: a befektetők egyelőre nem látják annak a lehetőségét, hogy a cég visszaszerezheti vezető szerepét a piacon, ha úgy folytatja, ahogy az elmúlt hét évben működött. „A piacnak mindig igaza van, és innovációban jelenleg a BMW az első” – mondja egy elemző.

A Mercedes lemaradása elsősorban annak köszönhető, hogy a márka nem lépett be időben a kínai autópiacra, de egyesek úgy vélik, szerepe van annak is, hogy a márka arculata nem elég fiatalos és vonzó. Az új, fronthajtású modellcsalád ezen ugyan változtathat, de nyilván nem egyik napról a másikra.

A jelenlegi vezérigazgató, Dieter Zetsche 2006-ban megfogadta a tulajdonosoknak, hogy a Mercedest ismét a világ elsőszámú luxusautó-gyártójává teszi, de ez a mai napig nem igazán jött össze, sőt, a zuhanás megállíthatatlannak látszik. A Mercedes számára talán még van remény, de Zetschének valószínűleg mennie kell majd, hisz 2013-ban lejár a szerződése.