Újautók? A nagyok döntenek.
Tavaly 69 929 új járművet helyeztek üzembe Magyarországon, ami 17 százalékkal több, mint az előző év eredménye. Ez jó hír. Vagy mégsem? 1995-ben szintén ennyi autó fogyott, a Bokros-csomag idején. Mindenesetre az idei évre 76 400 új jármű forgalomba helyezésével számol a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).
Bár növekvő számokat látunk, a céges vásárlások aránya meghaladta a 80%-ot, ami 2007-ben, az autóeladások drasztikus visszaesése előtt még csak 30% volt. A piac előremozdítása érdekében tehát az egyéni vásárlók ösztönzése lenne a cél. Személyautóból 53 060-at helyeztek forgalomba, rendőrségi Astrásól, nagycégestől, mindenestől.
Az autóimportőrök szempontjából az sem jó hír, hogy a forgalomba helyezett használt autók száma elérte az újakét. A külföldről behozott használt autók szegmensében 2008 és 2012 között az 1-5 éves korú kocsik aránya 76-ról 25 százalékra esett vissza, a 11-15 éves korúak aránya viszont 5-ről 34 százalékra emelkedett. Tehát az olcsón megvehető autók ömlenek be külföldről.
A járművekhez kapcsolódó hitelek össz-értéke tavaly 75 milliárd forint volt, pedig a válság előtti csúcson még 650 milliárdot tett ki éves szinten. A tavalyi finanszírozás kétharmada használt autókhoz kapcsolódott, és a negyedét vették igénybe magánszemélyek.
Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke egyebek mellett arról beszélt, hogy Magyarországon a gépjárműjavítások 60 százaléka illegális, vagy féllegális szervizekben zajlik. Egy érdekes, bár megkérdőjelezhető eredetű adat is elhangzott ezzel kapcsolatban: a Nagykoalíció becslése szerint a szakszervizekhez képest az illegális szervizek nagyjából 10%-kal dolgoznak olcsóbban.
Szó esett arról is, hogy Magyarországon évente 70-80 ezer járművet vonnak ki a forgalomból, de alig több mint 15 ezer végzi legális bontóban. Ez az arány annak a fényében különösen érdekes, hogy 2015-től az EU-ban az autók 95 százalékát újra kell hasznosítani.
A motorkerékpárok eladása tavaly az unióban 17 százalékkal, Magyarországon viszont csak 6 százalékkal csökkent - erről Szloboda Tamás, az MGE elnökségi tagja beszélt. A teljes eladás 4 750 darab motorkerékpár volt, de ebből csak 1 799-et regisztráltattak. Ennyi kapott rendszámot, minden bizonnyal a reexportnak köszönhetően. A tavalyi értékesítés a csúcsot jelentő 2004-esnek csak az egyhetede volt.
Gyöngyössy István, az MGE másik elnökségi tagja a nagy-haszonjárművek értékesítését jellemezte. A tavaly eladott 4 171 ilyen jármű 80 százaléka nyerges vontató volt. Az idei évre azért terveznek 4 400 darabos eladást, mert több cég várhatóan előrehozza a flottacseréjét azért, hogy még az olcsóbb, Euro 5-ös motorral szerelt kocsikat vásárolhassa meg.
A magyar importőrök, márkakereskedők és szervizek lassú, de biztos növekedésre számítanak a jövőre nézve, és megpróbálják olyan területeken erősíteni a pozícióikat - mint például az autójavításban - amelyre még van pénz a lehetséges ügyfelek zsebében.