Kína 19 milliónál is több gépkocsit adott el és gyártott tavaly, ami azt jelenti, hogy immár negyedik éve folyamatosan a világ legnagyobb autógyártója és autópiaca.
A kelet-ázsiai ország 2009-ben vette át mind a gyártás, mind az eladások első helyét az Egyesült Államoktól, s pozícióját azóta is töretlenül tartja. 2012-ben 19 millió 310 ezer új gépkocsi talált gazdára Kínában, 4,33 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Az autógyártás ugyanebben az időszakban 4,63 százalékkal nőtt, elérte a 19 millió 270 ezer darabot. Az autókat illetően a tavalyi év volt az első, amikor a számok mind a gyártás, mind az értékesítés tekintetében túlszárnyalták a 15 milliót. Ez azt is jelenti, hogy először adtak el több autót Kínában, mint Európában, ahol 12,5 millió személyautót értékesítettek tavaly.
A kínai márkájú autók eladása 6,1 százalékkal emelkedett éves összevetésben, arányuk az összeladásból – 6,49 millió darabbal – csaknem 42 százalék. Az eladott személyautókból 18,4 százalékot tettek ki a német márkájúak, s 16,4 százalékot a japánok. Ami Európából nézve is elgondolkodtató az az, hogy Kína tavaly több mint egymillió összeszerelt gépkocsit exportált, ami csaknem 30 százalékos emelkedést mutat éves bázison.
Egy friss nemzetközi felmérésből kedül, hogy a külföldi autógyártók számára továbbra is Kína a legnagyobb célpont. Harmincegy ország 200 autóipari vezetőjének 70 százaléka számára az első beruházási célpont Kína Indiát, Oroszországot és Brazíliát megelőzve. Előrejelzések szerint 2018-ra az összes eladásnak közel a fele a BRICS-országok piacain fog megtörténni. A megkérdezettek 94 százaléka hisz abban, hogy a középosztály bővülése és az urbanizáció következtében az eladások tovább fognak nőni.