Három autógyár közös cellában
A BMW és a Toyota összeborulása után egy héttel újabb, - hidrogén üzemű hajtáslánc fejlesztéséről szóló - világszintű együttműködés jött létre. A Ford, a Mercedes és a Nissan-Renault vezetőinek a célja felgyorsítani az üzemanyagcellás technológia piaci megjelenését.
Az üzemanyagcella elve viszonylag régóta ismert, és első hallásra elég egyszerűnek tűnik. A hidrogén és oxigén az üzemanyagcellában vízzé egyesül, és eközben elektromos áram keletkezik a két gázt elválasztó membránon. Az így kapott elektromos áram villanymotort működtet, azaz a rendszer lényegében károsanyag-kibocsátás nélkül működik. Eddig az gátolta meg az elterjedését, hogy a cellák működéséhez drága anyagokra, például nagy mennyiségű platinára van szükség, ami igen drágává teszi a gyártást. További gondot okozott a hidrogén tárolása – ehhez hűtött, nagy nyomású tartályok beépítésére van szükség.
A problémák ellenére az újonnan létrehozott szövetség tagjai úgy vélik, az üzemanyagcella jelentheti az autózás jövőjét, épp ezért egy olyan általános rendszert dolgoznak ki, ami kicsi, közepes és nagy autók hajtására egyaránt alkalmas. A gyárak megállapodása a rendszer összes alkatrészének közös fejlesztésére kiterjed, de közös modellről nincs szó, mindenki saját típusaiba építi be a hidrogénhajtást. Természetesen felhasználják a külön-külön elért kutatási eredményeket is – a Mercedes például egész flottát épített már az előző A osztályon alapuló F-Cell prototípusokból.
A megállapodás céljai között van az is, hogy felhívják a politikusok és üzemanyag-szállító vállalatok figyelmét az ehhez szükséges infrastruktúra kiépítésére, hogy ennek hiánya ne akadályozhassa a megoldás tömeges elterjedését.
A három gyártó úgy véli, a közös erőfeszítések eredménye már 2017-ben sorozatban gyártható hajtásrendszer lehet, amelyet a fejlesztési költségek megosztása révén elfogadható áron állíthatnak elő.