A Mazda 3-ast az első generáció megjelenése óta csak toldozgatta-foldozgatta a gyártó – a 2009-es modellváltás nem volt sokkal több, mint egy alaposabb frissítés – de az idén bemutatkozó harmadik generáció minden ízében korszerű modellnek ígérkezik. Ráadásul a formaterv is hasonlóan ütősnek tűnik, mint a 6-osé, így sokkal jobbak az esélyei, mint az elődeinek.
Az új ötajtós formája hasonlóan izgalmas, mint a Mazda 6-osé, ez a prototípus álcáján keresztül is jól látható, ahogy az is egyértelmű, hogy a típus méretben is felülmúlja majd az előző generációkat. A sportos forma ára valószínűleg itt is a korlátozott kilátás lesz – legalábbis az övvonal elég magasan fut – de ez eddig sem befolyásolta a formásabb modellek eladási sikereit. A Mazda a CX-5 és a 6-os után a 3-ast is szabványos, változtatható méretű padlólemezére építi, ugyanazoknak a fődaraboknak a használatával. Ennek ellenére legalább 100 kilogramm súlycsökkenésről hallani, amelyet részint a korszerűbb karosszéria, részint a könnyebb hajtásrendszer révén érnek el.
A főegységek nagy része – a futómű, a váltók és a motorok zöme – azonos a 6-osban használtakkal, azaz valószínűleg itt is találkozhatunk a 2 literes benzines és a 2,2 literes dízel Skyactive motorokkal, de ezen felül várható egy kisebb, 1,6 literes dízelmotor is, amelyben szintén felhasználják a nagyobb motorokban alkalmazott új megoldásokat.
Valószínű, hogy az új 3-as Mazdával először az idén ősszel találkozhat a közönség – állítólag a Frankfurti Autókiállítást célozták meg a japánok – és talán még az idén elkezdődhet az európai forgalmazás is. Természetesen az ötajtós mellett négyajtós szedán is készül majd, elsősorban az amerikai és ázsiai piacok igényeinek kielégítésére.