Profi kínai autók Európának
Korábban csak néhány vázlaton és gyenge minőségű fotón láthattuk a kínai-izraeli márka kompakt szedánját, de most egy zártkörű eseményről nyilvánosságra került mindhárom típus, amelyet a Genfi Autószalonra szánnak. A szedán mellett kombi, és ötajtós szabadidő-autó is készül.
A kompakt típusok hasonló karakterű karosszériát kapnak. A tervezők láthatóan próbálták úgy megtervezni a piacra lépő modelleket, hogy azok passzoljanak az európai vásárlók ízlésvilágához, így van bennük valami a Volkswagenek, a BMW-k és az aktuális Renault modellek karakteréből is. A hasonlóság azonban nem olyan mértékű, hogy másolásról beszélhetnénk, viszont arra alkalmas, hogy a lehetséges vásárlók egy pillanatig se érezzék idegennek a látványt.
A kompakt típuscsalád a Mazda és a BMW számozási rendjére emlékeztető módon egyetlen számot kapott típusjelzésként: 3-asnak hívják. A szedánt már korábban is láthattuk, de valószínű, hogy Európában népszerűbb lesz a határozottan sportos vonalvezetésű kombi, illetve a magasított futóművű, fényezetlen műanyag idomokkal körberakott ötajtós változat. A típuscsalád egyelőre kétféle motorral lesz kapható, mindkettő 1,6 literes benzines. A feltöltés nélküli változat 125, a feltöltős 156 lóerőt ad le – ezzel nagyjából le is fedik a tipikus kompakt-vásárló jellemző teljesítmény-igényét. Meglepő, hogy bár Európában próbálnak sikereket elérni, egyelőre nem hallani róla, hogy készülne dízelmotoros változat, pedig a piac több mint felét teszik ki a gázolajjal üzemelő modellek.
A Qorosról ugyan néhány héttel ezelőttig senki nem hallott, de a háta mögött álló Chery Automotive-ről annál inkább. Kína egyik legsikeresebb autógyártója eddig már többször bizonyította, hogy ha maga még kezdő is az autótervezésben, tudja, hova kell fordulni segítségért. Komplett, korszerű motorcsaládot gyártanak 3-tól 8 hengeresig az osztrák AVL tervei alapján, a Qoros terv megvalósításához pedig olyan partnereket kértek fel, mint a Magna Steyr, a Bosch és a Continental. Ráadásul több ismert szakembert szedtek össze, akik másutt már bizonyítottak. Klaus Schmidt korábban a BMW autók karosszériájának szerkezetét tervezte, Gert Volker Hildebrand nevéhez pedig a Minik fejlesztése fűződik. Nem véletlen, hogy komoly karosszéria-specialistákat szerződtettek: a korábbi Európában forgalmazott kínai autók rendre a szánalmas EuroNCAP törésteszteken véreztek el, de a Qoros autói állítólag ötcsillagos minősítésre is jók lehetnek.
Bár a 3-as sorozatot már márciusban kiállítják a Genfi Autószalonon, a gyártás csak az év második felében kezdődik a kínai Csangsuban, Sanghaj mellett. A cég eleinte elsősorban Ázsiára koncentrál majd – szélesebb körű export-offenzívát csak akkor indítanak, ha már teljesebb lesz a választék. Erre azonban nem kell sokáig várni: a tervek szerint átlagosan félévente jelentkezik a márka új típusokkal.