2013.02.27. 16:22

A ZF, az egyik legnagyobb név az automata váltók piacán eddig csak követte a sebességfokozat-versenyt, most azonban az élre törnek. Ők készültek el az első, személyautóba szánt kilencfokozatú automatával. Hogy van-e értelme? Ebben nem vagyunk biztosak, de a presztízshez vezető út láthatóan errefelé vezet.

Meglepő, hogy a kilences váltó nem a ZF legnagyobb partnereinél jelenik meg először – hisz az Audi és a BMW is innen vásárolja összes automatáját – hanem a Land Rovernél. Pontosabban a Range Rover Evoque típusában, ahol a régebbi hatfokozatú automatát váltja. Erre persze van magyarázat: a kilencsebességest keresztben álló motorokhoz és viszonylag kis terheléshez tervezték. A BMW-nek épp nincs ilyen modellje – az 1-es is hosszmotoros – az Audi pedig ebben a méretben inkább a saját fejlesztésű dupla kuplungos mechanikus automatákat használja.

Az új váltó, a 9HP nem sokkal nagyobb, mint a korábbi hatfokozatú: összesen 7,5 kilogrammal nehezebb és 6 milliméterrel hosszabb, azaz különösebb nehézség nélkül befér a régi váltó helyére. Így valószínűleg más márkáknál is találkozhatunk majd vele később. A sok sebességi fokozatot az Evoque esetében igyekeztek minél jobban hasznosítani: szélesebb tartományt foghatnak át, így a legalacsonyabb fokozat rövidebb lehet, ami állítólag jót tesz az Evoque vontatási- és terepjáró képességének. A hatsebességeshez képest valamelyest csökkenhet a fogyasztás is, bár ezzel önmagában nemigen indokolható a váltás.


A Land Rover és a ZF nem lesz sokáig egyedül a piacon, hisz a Chrysler és a Hyundai is dolgozik saját kilencfokozatú váltóján, sőt, már a tízsebességesről is születtek ígéretek. Azt azonban érdemes figyelembe venni, hogy a sebességek számának szaporodásával egyre kevesebb előny, és egyre több hátrány jár, azaz nem valószínű, így a fokozat-szaporítás lassan eléri, vagy talán túl is lépte már a célszerűség határait.