Az EU hadat üzen a Mercedesnek
A probléma gyökere az, hogy január 1-étől tilos a klímaberendezésekben az eddig alkalmazott R134a gáz alkalmazása, mivel azt az üvegház-hatás legerősebb kiváltói között tartják számon. Ám az autógyárak nincsenek felkészülve a váltásra, így a Mercdes, valamint kevésbé hangosan az Audi, a BMW és a Porsche is azért lobbizik a német kormányon keresztül az Európai Bizottságnál, hogy némi haladékot kapjanak.
Korábban úgy tűnt, van egy megoldás, a Honeywell International által kifejlesztett HFO-1234yf jelzésű gáz, amely sokkal kevésbé veszélyes a környezetre hosszú távon. A Mercedes azonban azt mondja, kísérleteztek ezzel a gázzal, és kiderült, hogy szivárgás esetén könnyen kigyulladhat, ami viszont rövid távon életveszélyes, és jelentős erkölcsi és anyagi károkat okozhat a gyártóknak. A Mercedes, amely jelentős részben évtizedek alatt kialakított jó hírnevéből él, aligha engedhetne meg magának egy olyan botrányt, amelyben porráégett luxusautók, ne adj isten sérült vagy halott Mercedes tulajdonosok szerepelnek – az ilyesmi megáshatja a márka sírját.
A probléma az, hogy az EU ipari biztosa, Antonio Tajani hajthatatlannak tűnik: azt mondja, aki továbbra is R134a-t használ a klímaberendezésekhez, az hivatalos eljárásra, jelentős bírságokra, sőt, akár az eladások felfüggesztésére is számíthat. „Az Európai Bizottság álláspontja nagyon egyértelmű. Készek vagyunk hadat üzenni a Mercedesnek. Új modelleket a régi hűtőgázzal tilos eladni.” – mondta az ipari biztos, kétséget sem hagyva felőle, hogy mire számíthatnak a német autógyárak.
Az autógyárak persze már megígérték, hogy találnak olyan megoldást, amely mindenkinek jó. Állítólag már fejlesztenek egy olyan légkondicionálót, amely szén-dioxidot használ hűtőközegként. Ahhoz azonban, hogy ez a megoldás gyártásra éretté váljon, akár évekre is szükség lehet – addig pedig marad a harc az EU-val, vagy a veszélyes, gyúlékony hűtőgáz alkalmazása.