Régebbi autókat lopnak Magyarországon
A Genertel biztosító adatai szerint jelentősen nőtt a lopott autók átlagos életkora az elmúlt három év során, és a jellegük is megváltozott. A drága luxusautók egyre inkább háttérbe szorulnak, ma egy átlagos jármű sokkal nagyobb veszélyben van.
A statisztika egyértelmű: 2010-ben a lopott autók átlagos életkora 3,9 év volt, 2011-ben ez a szám 4,7, 2012-ben pedig 5,4 évre emelkedett. A tendencia szinkronban van a használtautó-import térnyerésével – egyre több 5-10 éves autó kerül az országba, így ezeket nyilván nagyobb eséllyel is lopják – ugyanakkor igen beszédes, hogy a lopott járművek jellege is változik. A biztosító adatai szerint tavaly Volkswagenből lopták el a legtöbbet, a második helyen a Suzuki áll, majd az Opel, a Ford és a Renault következik a listán.
A BMW, amely 2011-ben még az ötödik helyen állt a lopási statisztikában, tavaly már csak a kilencedik volt. Ez a hangsúly eltolódásával magyarázható: a tolvajok elsődleges célpontjai ma már nem a drága luxusmodellek, sokkal inkább kis- és középkategóriás járművek tűnnek el. A magyarázat itt sem egyértelmű: elképzelhető, hogy a drágább modellek kifinomultabb lopásvédelme is közrejátszik, és valószínű, hogy a jellemzően tőlünk keletebbre fekvő felvevőpiacok befogadóképessége is csökkent.
A biztosító megfigyelése szerint azokat az autókat, amelyekben többféle lopásgátló techikát alkalmaznak párhuzamosan, kevésbé lopják el. Ilyenkor szerintük a tolvaj inkább könnyebb prédát keres, azaz indításgátló, riasztó és valamilyen mechanikus indításgátlás együttes alkalmazását javasolják.