Segítség, figyel az autó!
Az elmúlt években számtalan olyan rendszer jelent meg az autókban, amelyek a biztonságot hivatottak növelni, de a legtöbb nem ér sokat, ha nem figyelünk rá. A Continental ezért egy olyan rendszert dolgozott ki, amely a megfelelő irányba próbálja terelni a sofőr figyelmét.
Nincs unalmasabb, mint egy hosszú, monoton autópályás utazás – nem csoda, hogy évente balesetek százezreit okozzák a figyelmetlen, elbambuló sofőrök. Különösen Észak-Amerikában jelent ez súlyos problémát, ahol nagy tömegek tesznek meg minden nap igen nagy távolságokat személyautóval, gyakorta órákat töltve a volán mögött napi szinten. Nem véletlen, hogy épp a Continental amerikai részlege fejlesztett ki egy olyan rendszert, amely a vezető figyelmét próbálja visszairányítani az útra.
A Driver Focus tanulmányautó tervezői alighanem sok Knight Ridert néztek, legalábbis erre gondolunk a figyelemfelkeltés érdekében alkalmazott LED-sorok láttán. Ezeket az utastér övvonalában helyezték el, a szélvédő alatt és az ajtók felső peremében. A LED-ek fehér és vörös fénnyel is világíthatnak, egyszerre, vagy egy fényfoltot végigfuttatva az utastéren a kívánt irányba. A Continental fejlesztői ugyanis egy infravörös tartományban dolgozó kamerát építettek a tanulmány kormányoszlopára, amely a sofőr arcának képét veszi, és a fényképezőgépek arcfelismerő rendszeréhez hasonlóan igyekszik meghatározni az arc pocizióját – pontosabban azt, hogy merre néz a vezető.
Ha a gép szerint nem megfelelő az irány, elindítja a fehér futófényt, amelyet – elméletben – a szem ösztönösen követ. Ha nagyobb veszélyt érzékel, fehéren, vagy akár vörösen világít, végső esetben villog, de ezt tényleg csak akkor, ha már nagyon közel van egy lehetséges ütközés. A Continental figyelemfelkeltő rendszere ráadásul teljes egészében ráépül az autókban manapság egyre gyakrabban előforduló biztonsági rendszerekre, amilyen a holttér-figyelő-, a baleset-előrejelző-, vagy a parkolóradar-rendszer.
Az ötlet elvileg hibátlan, a vizsgálatok szerint működik is, de felvet egy rakás kérdést, amelyekre nem biztos, hogy létezik megnyugtató válasz. Az egyik ilyen, hogy a sokszor amúgy is túlzott mennyiségű bimbammolás, kattogás, figyelmeztető lámpa és combrezgető ülés mellett egy ilyen rendszer mennyire zilálja tovább a sofőr idegrendszerét. A Continental szerint persze csak akkor lép működésbe, ha szükséges, de így is plusz egy inger, amire figyelni kell, és amelyet hosszabb távon jó eséllyel kiszűr az emberi agy. Még ijesztőbb azonban az a lehetőség, ha valaki rászokik, hogy az autó minden esetben figyelmezteti a közelgő veszélyre – így elképzelhető az is, hogy ha olyan autóba ül, amely nem tartalmazza a LED-es rendszert, még kevésbé figyel majd a környező forgalomra, hisz a megszokás hamis biztonságérzetet ad.
A Continental egyelőre nem ígéri, hogy a LED-es rendszert szériában gyártanák, de nem is zárja ki a lehetőségét – nyilván minden attól függ, hogy az autógyárak ráharapnak-e az ötletre, vagy sem.