Rondán törik az új Mercedes
Óriási és egyáltalán nem kellemes meglepetés érte a Mercedest, amikor nyilvánosságra került új modelljuk a nálunk is bemutatott Citan EuroNCAP töréstesztje. A bumfordi orrú modell a megszerezhető ötből mindössze három csillagot kapott, így a magát amúgy a biztonságos autók gyártójaként aposztrofáló márka elmúlt tizenöt évben elért legrosszabb törésteszt-eredményét produkálta.
Legutóbb a korabeli C osztály szerepelt ilyen rosszul az akkori mérce szerint végzett referenciateszten, a maga két csillagos eredményével. Nézzük a lassított felvételeket, minden szögből. Az ütközési sebesség 64 kilométer óránként, az autó orrának negyven százalékos átfedése mellett.
A szakértők elsősorban az elöl ülök mellkasi sérülésének valószínűségét kifogásolták, felrótták a beltér kemény burkolatai okozta sérülési lehetőségeket, illetve megállapították, hogy a beépített függönylégzsákok sem látták el megfelelően a funkciójukat. Kifogásolták azt is, hogy a Citan nem figyelmezteti utasait, ha indulás előtt nem csatolják be biztonsági öveiket.
A Citant nem a cég németországi üzemeiben, hanem Franciaországban gyártják, mivel ez a modell valójában egy több ponton módosított Renault Kangoo. Az eredeti modell, annak idején egy csillaggal többet szerzett a minden gyártó által referenciának tartott próbakarambolon, de ezt betudhatjuk annak, hogy azt még a kevésbé szigorú szempontrendszer szerint értékelte az EuroNCAP.
A Mercedes szóvivője úgy reagált a történekre, hogy emlékeztetett, a Citan egyetlen közveten versenytársát sem vizsgálták az Euro NCAP törésztesztjének 2009-es szigorítása óta. Így nem tudni, azok milyen eredményt értek volna el ugyanezen a teszten. A tesztről cikket közlő Automotive News Europe szerzője megjegyzi, hogy a hasonló méretű és elrendezésű Ford B-Max, illetve Fiat 500L egyaránt a maximális öt csillagot kapta a teszten, 2012-ben. A Mercedes ígéretet tett, hogy az erdeményekből kiindulva fokozni fogják az autó utasvédelmi képességét.
A gyár nyolc év szünet után mutatott be új modellt a hasonló méretű kishaszonjárművek kategóriájában, ezért nagyon nem hiányzott most ez a fiaskó. A Citan elődje a Vaneo volt, melyet a Mercedes ludwigshafeni üzemében készítettek, és 2005-ös nyudíjazása előtt 55 ezer példányt adtak el belőle. A viszonylagos piaci kudarc oka a modell magas ára lehetett. Talán ezért is döntöttek most úgy, hogy ezúttal egy olcsóbb megoldással próbálnak betörni erre a piaci szegmensre és azt egy korábbi Renault alapjaira építik.