TNGA: a Toyota visszavág
A Toyota elég rossz időszakon van túl: egymás után jött az amerikai hitelválság, a sokmilliós visszahívási botrány, a japánt sújtó szökőár és a kedvezőtlen jen-árfolyam – ezek együttesen megakasztották a japán autógyártó óriás korábban megállíthatatlannak tűnő növekedését. A cég elnöke, Akio Toyoda azonban új fejlesztési filozófiát ígér, amely ismét növekedési pályára állíthatja a Toyotát.
A TNGA-ban, azaz Toyota New Global Architecture-ben nincs semmi új, tulajdonképp a többi gyártó által rég használt platform-stratégia megfelelője. Meglepő, de a Toyota eddig nem igazán használt hasonló eljárást: az új modellek mindegyikéhez új alkatrészeket fejlesztettek, ami nagy sorozatú gyártásnál nem nagy probléma, de rugalmatlan: egy típusból több változatot kifejleszteni is igen drága. Ezért szakított ezzel a módszerrel az autógyártók nagy része már évtizedekkel ezelőtt, de a Toyota eddig tartotta magát.
Az új közös platformot 2015-től vezeti be a Toyota, ami a gyáriak szerint 20-30%-kal csökkentheti a fejlesztési költségeket. Az így felszabaduló pénzt pedig a minőség fejlesztésére, jobb gyártási eljárások kidolgozására és új műszaki megoldásokra költhetik. A TNGA elvben lehetővé teszi, hogy akár az alkatrészek 70-80%-a közös legyen az azonos padlólemezre épülő modellekben, bár eleinte megelégszenek 20-30%-os közös alkatrész-aránnyal is. „Ez a fajta közös alkatrészhasználat nem új, de mi megpróbáljuk ezt egy új szintre emelni.”
A fejlesztési folyamat megváltoztatásának első lépéseként négy részre osztották a Toyota fejlesztési részlegét. Külön dolgoznak majd a Lexus autóin, a fejlett piacokra – Japánba, Európába és Észak-Amerikába – szánt Toyotákon valamint a fejlődő piacokra szánt olcsóbb és egyszerűbb modelleken. Ezen felül lesz egy negyedik, központi részleg, ahol a közös elemeken – leginkább motorokon, váltókon és egyéb hajtáselemeken – dolgoznak majd. A fejlesztések felgyorsítása érdekében a Toyota nagy fejlesztésekbe fogott a gyár központjában: építettek egy 250 km/h-s tesztelést lehetővé tevő szélcsatornát, és egy ultramodern, tizenkét szintes hajtás-fejlesztő központot is.
A Toyota célja, hogy ismét az élre kerüljön, és elsőként lépje át az évi tízmillió autós lélektani határt. Erre minden esélyük meg is van: már az idei előrejelzésekben 9,96 millió autó szerepel, és ha nem jön közbe semmi, egy-két éven belül ismét kényelmes előnyre tehet szert a japán cég a General Motorsszal és a Volkswagennel szemben.