Megszűnhet a száguldozás a német autópályákon
Két nagy politikai párt, a Zöld Párt és a Szociáldemokrata Párt (SPD) terjesztette a német törvényhozás elé azt a javaslatot, amely az autópályán történő balesetek csökkentését célozza. Ha megszavaznák, azzal megszűnne az utolsó olyan autópálya-hálózat Európában, ahol nincsen általános sebességkorlátozás.
Németországban jelenleg csak az autópályák azon szakaszain van érvényben bármiféle sebességkorlátozás, ahol külön táblával jelzik azt. Így – legalábbis elméletben – az sem büntethető, ha valaki egy Bugattival 400 km/h feletti tempóval száguld, feltéve, hogy ezzel nem veszélyeztet senkit. A gyakorlatban persze nem gyakori az ilyen gyors autó, viszont sokan közlekednek a 200-250 km/h-s tartományban a belső sávban. Ez pedig időről időre elég látványos, és nem egyszer súlyos következményekkel járóbalesetek okozója.
Erre hivatkozva a Zöld Párt és az SPD olyan javaslatot nyújtott be a német parlamentben, amely 120 km/h-s sebességkorlátozást vezetne be az ország összes autópályáján. Azt azonban nehéz felmérni, hogy ezt mennyire gondolják komolyan. Közelednek a választások, és a két ellenzéki párt nyilván igyekszik a választóit a benyújtott törvényjavaslatokon keresztül is megszólítani. Kisebbségből azonban aligha tudják átverni a javaslatot a parlamenten. Persze más lenne a helyzet, ha a választásokon nyer a baloldal – akkor ugyanis elképzelhető, hogy bevezetik a javasolt korlátozást.
Nagy kérdés persze, hogy akár két, viszonylag erős politikai pártnak lenne-e esélye a teljes német autóipar, de főképp a luxusautó-gyártók lobbiereje ellen. Az Audi, a BMW és a Mercedes sikerében ugyanis nagy szerepe volt annak, hogy igazán gyors és erős – épp ezért a német autópályákra ideális – luxusmodelleket gyártottak, szemben mondjuk az olasz vagy a francia gyártókkal, amelyek, erős hazai piac híján nemigen készítettek ilyen modelleket. Nem állítanánk persze, hogy egy ilyen változás alapjaiban rengetné meg a luxusautó-gyártók helyzetét, de az valószínű, hogy átrendezné a német autópiac felső szegmensét, és nem valószínű, hogy a gyártók szívesen vállalnák az ezzel járó kockázatot.
A kérdésről persze a Német Autóklub, az ADAC is nyilatkozott: azt mondják, a sebességkorlátozás nemigen változtatna a baleseti statisztikákon, hisz az autópályák még így, korlátozás nélkül is a legbiztonságosabb utak közé tartoznak Németországban. Mindössze a személyi sérüléssel járó balesetek 11%-a történik itt, míg a 60%-uk az alsóbbrendű vidéki utakon következik be. Arra vonatkozóan pedig nincs használható adat, hogy a kérdéses 11%-nyi balesetből hányat okoztak a 120 km/h-nál nagyobb sebességgel száguldók.