OX, a lapra szerelhető autó
Egy angol pénzember a haszon reménye nélkül fejleszttette ki az OX nevű haszonjárművet, amely leginkább a harmadik világban lehet sikeres. A nagyrészt négyszög-keresztmetszetű csövekből és síklemezekből álló szerkezet kifejlesztésekor a célszerűség volt az elsődleges szempont, a cél pedig a harmadik világ ellátása olcsó és hasznos járművekkel.
Az ötlet Sir Torquil Norman-től, a brit befektetőtől származik, aki ezúttal nem a nyereség kedvéért kezdett az új projektbe. Az OX ugyanis non-profit alapon készülne, így legfeljebb annyi haszon származna belőle, hogy néhány száz vagy ezer munkahelyet teremthetne a szigetországban. Eddig mintegy egymillió angol fontot költött a fejlesztésre, és létrehozott egy Global Vehicle Trust nevű szervezetet, hogy felhajtson még vagy 3 millió fontot a munka befejezésére, és a gyártás beindítására.
Az OX nem véletlenül látszik olyan primitívnek: a tervezők az egyszerű gyárthatóságra és karbantarthatóságra, illetve a lehető legolcsóbb alkatrészek felhasználására koncentráltak. A cél ugyanis egy olyan jármű összeállítása volt, amely megállja a helyét akár a világ legelmaradottabb vidékein is, komolyabb szervizháttér és úthálózat nélkül, ugyanakkor alkalmas személy- és teherszállításra egyaránt. Az autó neve – az ox angolul ökröt jelent – is erre utal.
Az autó két tonnát cipelhet, és a fülkén kívül még tíz személy szállítására alkalmas. Kis túlnyúlásaival, nagy hasmagasságával és független felfüggesztésével viszonylag jó terepjárónak ígérkezik, bár a 2,2 literes Ford dízelmotor csak a két első kereket hajtja, így igazán vendégmarasztaló terepen könnyen elakadhat. A készítők szerint azonban a konstrukció alkalmas rá, hogy összkerék-hajtással bővítsék, ha szükséges, ahogy egy hosszabb változat elkészítését sem gátolja semmi.
Bár az OX Európában aligha kapna típusengedélyt – legfeljebb katonai járműként lehetne forgalomba állítani – mivel semmilyen biztonsági előírásnak nem felel meg, a fejlődő országokban, elsősorban Afrika és Ázsia országaiban azonban végtelenül hasznos lehet. Ráadásul a gyártás helyszínéről a célországba juttatni sem lesz nehéz a járművet: úgy alakították ki, hogy a teljes felépítmény behajtogatható az alvázba. Így öt ilyen, a bútorokhoz hasonlóan lapra szerelt gép is befér egyetlen szabvány hajókonténerbe, és a célállomáson minimális szereléssel összeállíthatók.
Egyelőre egyetlen prototípus készült, de ha összejön a pénz, állítólag már jövőre elkészülhet a gyártásra már tökéletesen alkalmas verzió. Az persze kérdéses, hogy mekkora lesz a kereslet – ez nagyrészt attól függ, hogy elég olcsón tudják-e adni, hisz a fejlődő országokban elsősorban a magas árak akadályozzák meg az autók használatát és terjedését.