Autógyárat kézrátétellel
Az autógyárat átadni sokféleképpen lehet. Ezrek munkájának gyümölcse érik be ilyenkor, még akkor is szükség van egy ilyen ünnepélyes pillanatra, ha tudjuk: az új, négyajtós Audi A3-asokat már egy ideje gyártják. De most már az egész dolog hivatalossá vált.
Felfoghatatlan pénzekről van itt szó: ennek az új gyárnak a felépítése 900 millió euróba, vagy ha nagyvonalúan 300-zal megszorozzuk, 270 milliárd forintba került. És itt nem arról van szó, hogy kivertek néhány oldalfalat, hanem egy teljesen új gyárat húztak fel, ha a tervezést is beleszámítjuk, három év alatt. A terület nagyjából kétmillió négyzetméter, és évi 125 ezer új jármű készülhet majd itt. Azért nem fogalmaznak úgy, hogy Audi A3 Limousine, mert négy modellt fognak itt gyártani, bár tény, hogy a termelés gerincét az új négyajtós modell adja majd.
És ami még fontosabb: itt már nem összeszerelés zajlik, mint a TT és az A3/S3 esetében történt egy kisebb üzemben, hanem igazi gyártás. Tudják, bejön az acéltekercs és kimegy az autó. Azaz itt megvan a présüzem, a fényezőüzemmel és járműszereldével. Mindez egy telken a világ legnagyobb motorgyárával, ahol évente kétmillió motor készül, a kis négyhengerestől a hatliteres V12-esig – és mint tudjuk, a kiszolgált harminc gyár között még a Lamborghini is szerepel.
Egy ilyen horderejű eseményen ott van mindenki, aki számít. A VW-csoport vezérkara, köztük maga Ferdinand Piëch, a VW felügyelőbizottságának elnöke – aki még Audi-elnökként egyengette a húsz éve az Audi Hungaria útját. De itt van Martin Winterkorn, a VW Csoport elnöke, Rupert Stadler, az Audi Elnöke, és még sorolhatnám a konszern prominenseit. Ja, és mindegyikük professzor, a szóismétlések elkerülése végett engedjék ezt meg így utólag.
Egy ekkora horderejű rendezvényen a politika is képviselteti magát, értelemszerűen az aktuális miniszterelnök is itt van, de Orbán Viktort elkísérte Rogán Antal is, Győrt Borkai Zsolt polgármester (mellesleg korábbi olimpiai bajnok lólengésben) képviselte itt. Az új gyárral 2100 új munkahely is létre jön, ami hatalmas szó, pláne, hogy a beszállítókkal együtt a régióban az Audi Hungariától legalább 15 ezer állás függ.
Az ilyen gyáravatásoknak megadják a módját, az Audi meg különösen kitett magáért. A színpad mögött akkora vetítővászon volt, amekkora helyen elfér egy szimfonikus zenekar. Ezt azért merem így leírni, mert a vászon néha felemelkedett, és ott ült mögötte a Győri Filharmonikus Zenekar – eljátszották a magyar és a német himnuszt, továbbá Kodály Galántai táncok című zeneművéből egy részletet. Mindehhez még ott volt a Győri Balett társulata, szóval a szórakoztatóipari teljesítmény is kiváló volt.
Az Audi gyár vezetősége (Thomas Faustmann, a győri gyár ügyvezető igazgatója, Rupert Stadler professzor, de még az Audi üzemi tanácsának az elnöke is) beszédet mondott, megtudtuk focipálya-egyenértékben is, hogy mekkora a gyár (37), hány millió köbméter földet mozgattak meg (2) és azt is hogy napi 500 autó fogja elhagyni a gyárat. Ezután miniszterelnökünk beszélt, aki az elején egy kicsit elcsigázottnak tűnt, nyilván az árvízi védekezés miatt, de aztán belejött. Mindenesetre megköszönte az Audinak, hogy hozzájárultak egy komolyabb adománnyal a védekezéshez (egymillió euróval), majd elmondta, amit egy politikusnak el kell mondania ilyenkor, a magyar gazdaság új irányvonaláról és a német-magyar barátságról.
A gyár hivatalos átadásához szerencsére nem a szokásos első autóval távozós verziót választották, ami eleve ciki, ha a környék már rég tele van kész autókkal, amelyek valószínűleg nem negatív előjelű alvázszámmal készültek. Szóval nem volt szalag-átvágás, meg sorról levezetés, csak szimbolikus indítás. Az Audi/VW-vezérek, valamint Orbán Viktor és Borkai Zsolt egy asztal méretű érintőképernyő köré álltak, és a megfelelő részleg feliratának megérintésével részlegről részlegre kapcsolták be a gyárat, amely így közben zavartalanul működött, leszámítva a mellettünk lévő présüzemet, ahol tényleg akkor indultak meg a lemezek, amikor kellett. Igaz, csak kis időre. Orbán Viktornak a logisztika jutott, Borkai Zsoltnak pedig a fényezőüzem. Azt hiszem, a német üzemitanács-elnök kapta a legviccesebb feladatot: ő a munkásokat kapcsolta be.
Az ünnepség után rövid, de heves gyárbejárás következett: a vendégeket végigkísérték a gyártósorokon, ahol már valódi szériakocsik készültek, igaz, szemmel láthatóan nem teljes gőzzel. Elég sokat időztünk a minőségellenörző részeknél, megcsodáltuk a futómű-hajtáslánc egység és a karosszéria összeházasítását, amelynek során kizárólag robotok végzik az összes csavarozási műveletet. Egyelőre Győrből látják el A3 Limousine-okkal az egész világot, még Kínát is, amíg fel nem épül az ottani gyár.