A tájékozatlan nők többet fizetnek
Szokatlan kutatást végzett az illinois-i Northwestern University egyik intézete, amelynek áldozatai autószerelők voltak. Azt próbálták kideríteni, hogy eltérően kezelik-e a női kuncsaftokat, mint a férfiakat. Az eredmény egyáltalán nem meglepő.
A kísérlet során telefonos ajánlatot kértek több műhelytől egy tízéves Toyota Camry hűtőcseréjére. Mind a nők, mind a férfiak háromféle tájékozottsági szintet mímeltek: az egyik csoport elég pontosan tudta, milyen költségekre számíthat, egy másik a reálisnál jóval többre taksálta a javítást, a harmadiknak pedig fogalma sem volt. A piaci ár ismeretét sugalló telefonálóknak nagyon hasonló összegeket mondtak a szerelők, akik pedig úgy tettek, mint akik többre számítanak, magasabb árajánlatot kaptak - nemtől függetlenül. A tájékozatlanoknál viszont jelentős eltérés volt a nők és férfiak között. Ahogy azt sejteni lehet, a nők kárára.
A tanulmány úgy magyarázza a jelenséget, hogy a szerelők azt feltételezik a tájékozatlan férfiakról is, hogy valami fogalmuk van a témáról, míg a nőknél jobban ki lehet használni a helyzetet. Ellenben egy másik érdekes jelenség is a felszínre került: amikor a nők megpróbálták lealkudni a túl magas árat, sikeresebbnek bizonyultak a férfiaknál. Ezt a kutatást vezető professzor azzal indokolja, hogy a kulturális előítéletek, amelyek túlárazásra csábítják a szerelőt, engedékenyebbé is teszik a nőkkel szemben.
Bár a kutatást az USA-ban végezték, a tanulságok nálunk is érvényesek: árajánlat-kérés előtt mindenképpen érdemes tájékozódni, és ha a vártnál nagyobb összeget hallunk, nem feltétlenül rossz ötlet alkudni egy keveset. Főleg, ha nők vagyunk.