Magyar versenymotor, és működik
Szerdán beindult a SZEngine, egy magyar fejlesztésű versenymotor, amelyet egyetemisták építettek. A győri Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Belső Égésű Motorok tanszékének hallgatói 2008 óta dolgoznak a blokkon, amelyet öt év munka után végre fékpadon is kipróbáltak.
Az ötven tagú csapat legfőbb célja, hogy a Formula Student versenysorozat motorbeszállítójává váljanak. A diákoknak szervezett bajnokság autóiba jelenleg 600 köbcentis utcai motorkerékpár blokkok lefojtott változatai kerülnek. Ezek a motorok nehezek, és alacsonyabb fordulatszám-tartományokban erőtlenek. Viszont a Formula Student futamokon inkább a visszafordítok, éles kanyarok, valamint rövid egyenesek jellemzőek, ahol éppen az alacsony fordulaton leadott nyomaték lenne előnyös. A felépítésénél fogva könnyebb, alacsony fordulaton is nyomatékos motor erre a problémára kínál megoldást.
A 495 köbcentis, négyszelepes, dupla vezérműtengelyes egyhengeres láncos vezérlést kapott, és 12 ezres fordulatig pörgethető. A szívó- és kipufogórendszer a versenyszabályzat figyelembevételével készült, és olyan modern anyagokat is felhasználtak, mint például a szénszál-szövet. A fejlesztés komolyságát jól mutatja, hogy a csapat – akárcsak a Forma 1-ben – vezeték nélküli telemetria rendszerrel dolgozik. Figyelemre méltó még a szárazkarteres kenési rendszer, amelyre a pályán fellépő nagy oldalgyorsulások miatt van szükség. Érdekes, hogy az olajtartályt az Audi R8-aséról mintázták, és ugyan az olajpumpa egy boltban kapható darab, de már készül az egyedi, elektromos változat.
Arról még nincs hír, hogy pontosan mikor kezdik el beszerelni a kész motorokat, de a csapat egész nyáron folytatja a munkát. Céljuk, hogy augusztusban a Formula Student Hungary Gönyűn megrendezésre kerülő futamán bemutathassák a működő motort a külföldi csapatoknak.