Úgy rohanják le a mini-SUV szegmenst a gyártók, mint mézesbödönt a darazsak. Rövidesen a Suzuki is kér magának egy nyalintást. Ja, és itt a Suzu-motoros Caterham is!
Juke, 2008, Captur, Ecosport, no meg rövidesen a Kia Niro is – a szabadidőautó-kategória legalját az elmúlt néhány év alatt több gyártó is felfedezte magának. Most már a Suzuki is. Persze, csoda lett volna, ha pont ők kivonják magukat a jóból, éppen ez a márka, amelyik az LJ-t és a Jimnyt adta a világnak? Hiszen kis hunyorítással azok minden mai mini-SUV előfutárainak tekinthetők, még akkor is, ha a cél teljesen más volt velük: anno a valódi terepképesség és közel nulla kényelem volt a szándék a létrehozásukkal, ma a masszív kinézet inkább csak díszlet, a lényeg az autószerűségen és a stíluson van.
De, meg kell hagyni, az iV-4 jól néz ki. Felismerhetők rajta a Suzuki-jegyek, az ötlyukas díszrács, a kagyló alakú motorházfedél, a más szabadidőautóknál sokkal mokányabb, terepjárósabb kinézet, de ezért ez egy teljesen új vonal, Suzuki, isten hozott a XXI. században.
Honnan a név? Az I az Individualt, azaz egyedit jelenti, mert a kocsi különféle rátétei variálhatók lesznek, Mini-, Fiat 500-, avagy Opel Adam-stílusban, kinek, melyik tetszik jobban. A V egyszerűen járművet jelent (vehicle), a 4 az összkerékhajtást. Hm, nem hinném, hogy marad a név, bár a Suzukinál sose tudhatja az ember. Mindenesetre egyelőre nem beszélnek iV-2-ről, ezek szerint a kétkerékhajtásos verzió sincs rajta még az étlapon.
Mivel ezt az autót tényleg gyártani akarják, méghozzá már két éven belül, nálunk, a Magyar Suzukinál, ezért egyes technikai részleteket is megtudtunk. Például, hogy a 4x4-es rendszer megegyezik majd a mostani, új SX4-esével (ami szintén a Suzuki-standon áll, egy másik dobogón), tehát elektronikusan vezérelt, központi kuplungos. A motorokról csak annyit mondtak: az iV-4 a kategória legkisebb szén-dioxid-kibocsátási értékeit és fogyasztását hozza majd. Oké.
Egyébként 4,2 méter hosszú, 1,85 széles és 1,65 magas, tehát majdnem pont akkora mint két standdal odébb a Kia Niro – s ez egyben Juke-méret is, hogy ismert autóba tudjunk kapaszkodni. Hogy a 20-as kerekek, a tetőn levő lézerrel vezérelt ködlámpák, a csíktükrök megmaradnak-e a végleges autón, nem tudjuk, de úgy érzem, még azok nélkül is ütni fog a kis Suzi, gyűjjék csak.
Egy még érdekesebb kocsit is találtam a stand hátsó részén, minden felirat, tájékoztató tábla nélkül, a sajtóanyagban sem említik, a suzukis csávók se tudtak sokat mondani róla. Azaz egy ember igen, állította, hogy gebinben készült, házi autóról van szó, s a Jjimny motorja hajtja. Én azonban mást sejtek.
A Caterham ugyanis egy ideje már szellőzteti, hogy bevezet egy olcsó, könnyű alap-Sevent, keskeny lemezfelniken, virsligumikon, a Suzukitól származó kei-autó (660 köbcentinél kisebb motorú, kedvezményes autókategória Japánban) motorral. Ez a zöld kocsi pedig nagyon úgy néz ki, mint amiről pusmognak az angolok már egy ideje. Sőt, a motor kvázi ugyanaz.
Ezzel a modellel a Caterham ahhoz a szuperkönnyű, szuperolcsó sportkocsihoz szeretne visszatérni, ami az eredeti, korai Lotus Seven volt. Nem mellesleg az emissziós kvóták betartásában is segítségére lehet a modell a cégnek, mellesleg a zöld zónákba is be lehet majd hajtani vele, ami megint csak nem hátrány.
Adatokat tehát nem sikerült kapnom, de lőttem róla jó sok képet, nézegessék a galériában. Mint valami szemléltető modell egy műszaki iskolának, olyan ez az elvágott Caterham: jól látszik a váltókulissza, a merev híd, az olajhűtő, a gyomronszúrós kormánytengely és még jó néhány részlet. És még valami: ilyen könnyű motorral jó, messze hátul az orrában a Caterham-Suzuki más hangolású autó lesz, mint a, khm, nagyok. És lehet, hogy ez lesz a legkellemesebb valamennyi közül, még akkor is, ha csak 60-90 lóerő körüli teljesítményre számíthatunk csupán.