Tudtam rég, hogy jön az új Soul, de hogy ennyire pocsék legyen a memóriám… Amikor a frankfurti standon először megpillantottam a második generációs változatot, azt hittem, káprázik a szemem. Hiszen ez a régi!
De nem. Igazából ennek a Soulnak a lelke is új, ha megengednek egy pocsék szófordulatot, hiszen már az új Ceed alapjára épül, s ez nagyobbá teszi az elődjénél, mind széltében, mind tengelytávilag. Észrevehetetlen mértékben, 4 százalékkal nagyobb a csomagtartó, ami így már 354 literes, a karosszériamerevség viszont ennél jóval nagyobb mértékben, 29 százalékkal nőtt, amit már észrevesz az ember.
Az új alaphoz jobb zajszigetelés is társul, s a Soul régi hibáját, a pocsék rugózást is orvosolták – állítólag. 1,6-os benzines és dízel lesz hozzá, mindkettő természetesen közvetlen befecskendezéses, a váltók manuálisan és automatán is hatfokozatúak. Extrafronton sem fukarkodott a Kia, hűtött-fűtött bőrülések elöl és hátul, nagy navi, ledes első és hátsó lámpák, kulcsnélküli minden, panorámatető – ezek mind megrendelhetők lesznek, csak győzzük dohánnyal. A kiállított autó, amit fotóztam, a SUV Styling Pack csomagot hordja magán fényes fekete ütközőkkel, kerékjárati ívszélekkel és hasonlóan csillogó fekete tetővel. Csak forgalomba ne kelljen vele menni...
Még érdekesebb a tanulmányautó, amit kihozott a Kia, és ez nemcsak az én véleményem, hiszen fél napot vártam, mire annyira oda lehetett hozzá menni, hogy lefotózzam. Ez pedig most, a 2013-as IAA-n egyáltalán nem általános, mert valahogy kevesebb az ember, mint máskor, általában minden autóhoz jól oda lehet férni – az Aston irányából a Ford-ebédre beeső Bandi egyébként ugyanerre a megállapításra jutott.
A Kia Niro Concept már csak azért is izgalmas, mert ezt a kocsit közel ebben a formában (bár nem hinném, hogy a Lambó-ajtókat megtartanák a véglegesen) jó eséllyel gyártani is fogják. A formaterv még mindig Peter Schreyer csapatának a műve, s nem nyúltak mellé ezúttal sem. A Niro egy Nissan Juke-kal, Ford Ecosporttal és a többi, hasonló mini-SUV-val indul egy kategóriában, igaz, a hasmagassága meglepően nagy, de vajon minek? Egyébként 4,2 méter hosszú, 1,85 széles és 1,6 magas, tehát azért érezhetően testesebb a (feltehetőleg az) alapjául szolgáló Riónál.
Túl sok jót ígérnek róla, hogy mindent elhiggyünk: bőrrel bevont műszerfalat, az üléseket összekötő, közös szövethuzatot, flepnis DSG-váltót hét fokozattal, hátul kamerákat, tükrök helyett kamerákat – na, az utóbbit végképp nem hiszem, hogy felbukkan a végleges kocsin. Ja, van még, szénszálas műanyag csomagtérburkolat, húsz hüvelykes kerekek, 1,6-os benzinmotor, plusz a hátsó kerekeket hajtó villanymotor, ami így egyben hibriddé is teszi a Nirót. Ha mindezt belepakolják, a kicsike nagyon drága lesz, és ezt nem a kinézetére értem.
Mindenesetre vagány, ha a fele igaz lesz, már lesz ellenpontja a Juke-nak a forgalomban.