A Nissan fő attrakciója Frankfurtban egyértelműen az új X-Trail, de kevésbé hozott lázba minket, mint a Sanghajban már szpottolt Friend-me. Főleg azért, mert a finoman szólva szokatlan tanulmányautóról kiderült, az újjáélesztett Almera előfutárát tisztelhetjük benne.
Ahogy szép lassan pörög előttem a szekrényajtós Friend-Me, tanácstalan arcok vesznek körül. Bámuljuk a háborgó Balatont utánzó igéző testet, talán elfilozofálunk azon, ha tudnak ilyet is, miért nem így néznek ki az aktuális Nissanok, de nehéz hová tenni a csillogó kütyükkel teleszórt koncepcióautót. Elég messze van a megvalósíthatóságtól, ez nyilvánvaló, de egyik aktuális, leváltandó Nissannal sem lehet felfedezni semmilyen kapcsolatot. Végül a Nissan PR-osa súg: új Almerával készülnek hamarosan, a Friend-Me-ből fognak átemelni néhány ötletet.
Sosem voltam nagy Almera-rajongó, de ha az új csak egy csipetnyit is örökölni fog a Friend-Me vagányságából, ez megváltozhat. Állítólag lesz párhuzam a tanulmány és az újjáélesztett kompakt között, amely a közelmúlt kategóriák közé ékelődő Nissanjai után megint egy valódi Golf-konkurens lesz. A Nissan most látja elérkezettnek az időt, hogy megint beszálljanak a kompaktok között dúló háborúba - kíváncsian várjuk, mi sül ki belőle.
A Friend-Me-ből nyilván csak ötleteket, részleteket emelnek át a szériamodellbe, nem valószínű, hogy akár szekrényajtós, akár négyüléses formátumban gondolkodnának. Ellenben a lámpatestek alakja, a főbb vonalak és az alacsony, mozgalmas dizájn simán eljuthatna a gyártásig, én nagyon is támogatnám. Ráférne a Nissanra egy kis vérfrissítés.
Pláne, ha a stand sztárját, az új X-Trailt nézegetjük. Nem sok maradt a régi varacskosságából, elég sablonformájú lett. Az orrában még van egy kis muranós agresszivitás, de a sivár oldalán hátrafelé végigfutva már el is párolgott a spiritusz. Egy japán terepjáró, tetszés szerint cserélgethető emblémával. Nyilván szándékos a könnyen érthető formaterv, a fontos piacokon, például az USA-ban szép jövőt jósolok neki.
Már csak azért is, mert most már hétüléses változatban is lehet rendelni, ami egyértelműen a legnagyobb újdonság az X-Trailben. Odabent a külsőhöz hasonlóan finomabb, előkelőbbnek szánt anyagokkal találkozunk, a legtöbb panel persze ismerős a többi Nissanból. A karbonhatású dekorbetétért kár, ahogy a sorjás könyöklőrekesz-zárért is, máskülönben tényleg civilizáltabb lett az X-Trail beltere, át is sorolhatjuk fejben a terepjáróktól az SUV-k közé.
Érdekes, hogy a frankfurti világpremieren egyetlen kósza adatot sem tett közzé a Nissan, se a méreteiről, se a motorjairól nem tudtunk meg semmit.
A standon egy dolog ragadt még meg bennem: egy kanárisárga kapaszkodó, ami a be- és kiszállást segíti a barcelonai elektromos NV200-as taxiban. Ez is egy remek kezdeményezés – mármint az elektromos taxizás - és a város kicsit meg is tolta a projektet, és felépült néhány gyorstöltő is a forgalmasabb utak környékén. Ezzel tényleg tesznek valamit a tisztább levegőért a városban, kérdés, mit szólnak hozzá a taxisok.