Addig jó, amíg nincs ilyen BMW-d
Van a BMW-nek egy aranybányája, amit nem annyira reklámoznak, mint például az i8-ast. A páncélozott autók. Diszkrét műfaj, a megszokottól némileg eltérő célkitűzésekkel. Olyannyira nem kell nekik a reklám, hogy a páncélozott autókat ki sem teszik a standjukra. Egy hátsó szobában mutogatják őket, ahová véletlenül estem be interjúzni.
Kívülről semmi sem látszik az új X5-ösön, és ez nem véletlen. Alapkövetelmény a páncélozott autóknál, hogy első ránézésre ugyanúgy nézzenek ki, mint kommersz testvéreik. Esetleg egy kis sötétített üveg itt-ott, de semmi olyasmi, ami egy közepesen képzett terroristának feltűnne.
De amikor kinyitjuk az ajtót, már nyöghetünk egy jó nagyot, mert keményen, izomból kell húzni. Ha nem lenne benne okos csillapítás, ferdén parkolva simán levágná a lábunkat, és még mindig ugyanolyan tompán puffanna . Az ajtókereten már árulkodik a sok edzett acél lemezelés, de még mindig nem sejteni, hogy három centi vastag az ablaküveg. Ördögi jól rejtették el, csak akkor hiszem el, amikor leengedik a kedvemért.
A leengedés amúgy nem alap, csak akkor nem fix az ablak, ha így kéri az ügyfél. Gondoljunk csak bele, ha hátul éppen rosszkor gondolják úgy a kölykök, hogy levegőznének egyet. Vagy mi vagyunk meggondolatlanok. Egyszerűen kisebb a rizikó. A legtöbb megrendelő egyébként az első ablakokat mozgathatóra kéri a praktikusság kedvéért, hogy ne kelljen bénázni autópályakapuknál, mélygarázsoknál és hasonló helyzetekben.
A szürke batár a komolyabbik az X5-ös két biztonsági változata közül, ezt kimondottan AK-47-esek, vagyis Kalasnyikovok lövedékére fejlesztették, mivel ez a legelterjedtebb lőfegyver azokban a régiókban, ahol nagy az igény a páncélozott autókra: Dél-Amerikában, Ázsiában, Afrikában. Ára nagyjából háromszorosa a széria X5 50i-nek, vagyis úgy 200 ezer euróért lehet hazavinni. A spórolós kivitel, amit már dupla áron kapni lehet, közönséges utcai támadások, pisztolyok és hasonlók ellen nyújt védelmet.
Páncélozott autóknál csak az utasteret, vagyis a személyeket védik, meséli a szakértőm, hiszen minden mást ki lehet cserélni, meg lehet javítani. A csomagtér felől így aztán az egyszerűbb megoldást választották, egy elválasztó üveggel, ami kívülről a sötétített ablakon át nem látszik. Ennek további előnye, hogy a plusz súly - ami tetemes, akár 800 kiló is lehet - a tengelyek közé kerül, ezért nem romlik annyira a vezethetőség. A motorral egyrészt azért nem foglalkoznak, mert ha páncéloznák, nehéz lenne megoldani a hűtést, másrészt amíg elfolynak a folyadékok, addig szinte minden esetben el tudja hagyni az autó a veszélyzónát.
Ebben a halkszavú bizniszben úgy tűnik, bőven gyűlnek a tapasztalatok, csak kevésbé publikusak. Ahogy az eladási számok sem azok. Azt is valószínűleg kevesen tudják, hogy a BMW vastagon ott van a páncélozott autók élmezőnyében. Először az E32-es 7-essel gurítottak egy nagyot, amit az amerikai szolgálatok akkoriban a világ legbiztonságosabb autójának értékeltek. Nem a törésteszten persze. Abban az időszakban ennek köszönhetően minden amerikai nagykövet 7-essel furikázott, és azóta is ápolják a hagyományokat. Ennél az X5-ösnél is jóval magasabb szintű védelmet nyújt az aktuális 7-es páncélozott változata.
Hogy mennyire fontos a BMW-nek ez az üzletág, jól látszik azon, hogy az új X5-ösnél már párhuzamosan fejlesztették a hagyományos és a biztonsági változatokat. Talán ezért is tudták olyan feltűnésmentesen megoldani a páncélozást, és így 2014 elején már kapható lesz a most még tanulmányautónak titulált X5 Security Plus. Adja isten, hogy sosem legyen szükségünk ilyen autóra.