Legendás Mini, kínai alapon

2013.10.22. 06:44

A Moke, az eredeti Mini alapjaira tervezett strandautó kedves jelenség és a maga módján legalább annyira híres, mint népautó-rokona, mégsem volt elég sikeres üzleti szempontból ahhoz, hogy ne tűnjön el végleg. Most mégis megpróbálja feltámasztani egy ausztrál cég, de az eredeti Mini alkatrészek helyett a kínai Cherytől vásárolt alkatrészek felhasználásával.

Az ausztrál Moke International az eredeti koncepciót igyekszik feltámasztani. Az egyszerű formát szinte tökéletesen leutánozták, a műszaki tartalomnak viszont nincs köze az eredeti modell Miniből származó alkatrészeihez. Valószínűleg azért választották a Chery QQ hajtásláncát és futóművét, mert Kínában is ez az egyik legolcsóbb autó, így alighanem igen olcsón jutnak az alkatrészekhez. Az új Moke tempós mozgatásához pedig épp elég az ezres háromhengeres 50 lóerős háromhengerese – ekkora teljesítmény talán még sok is a pillekönnyű, teljesen nyitott oldalú kiskocsiba. Állítólag már dolgoznak egy következő változaton is, szintén a Chery segítségével, amely tisztán elektromos hajtással készülne, 120 km-es hatótávolsággal és 60 km/h-s végsebességgel.

Az 1964-ben bemutatott ős-Moke eredetileg nem polgári célra készült: Sir Alec Issigonis katonai deszant-járműnek szánta, amelyet az ejtőernyősökkel együtt dobhatnak le, és biztosíthatja az emberek és a felszerelés gyors mozgását. Ilyen szerepkörben nem igazán vált be, viszont 1964 és 1993 között több mint 50 ezer példány készült belőle Nagy-Britanniában, Ausztráliában és Portugáliában. Bár a felhasználási területe elég szűkös, hisz szinte semmilyen védelmet nem nyújt a benne ülőknek az időjárás szeszélyei ellen, olyan országokban, ahol ritka az erős szél vagy a heves csapadék – így Ausztália egyes partvidékein, és több trópusi szigeten – a mai napig számos példányt használnak bérautóként, illetve turisták szállítására.

Korábban arról is hallani lehetett, hogy a BMW tervezi egy hasonló modell elkészítését a Mini modellcsalád részeként, de úgy néz ki, ez a terv aligha valósul meg, hisz az ilyen nyitott strandautókból alig néhány ezer példányra van igény évente – ez pedig aligha lenne képes fedezni a fejlesztés költségeit.