Robbanás előtt a kínai autópiac?
Kína már jelenleg is a legnagyobb autópiac a világon, és a növekedési folyamat nem lassul. Ebből kiindulva készült egy előrejelzés, amely szerint 2030-ra a Föld legnépesebb országa veheti fel a világ teljes autótermelésének közel a felét.
Jelenleg úgy 60 millió személyautó fogy el egy évben, míg ugyanez a szám az ezredfordulón még közelebb volt a 40 millióhoz. A növekedés nagyrészt Kínának köszönhető, hisz az országban 2000-ben még alig több mint kétmillió gépjármű fogyott, és ennek a kétharmada teherautó volt, ám 2012-ben ez a szám már közelített a húszmillióhoz, és ebből több mint 15 millió személyautó volt. Ezt a trendet követve az egyik elemző cég, a Pinnacle Engines készített egy előrejelzést, amely a 2020 és 2030 közti időszak eladásainak alakulását igyekszik megbecsülni. Eszerint Kínában 2020-ban mintegy 20 millió személyautó fogyhat el, ám 2030-ra ez a szám 40,7 millióig nő majd. Ugyanebben az elemzésben más piacok növekedését is megjósolják: Indiában 11,7, Brazíliában 7,8, Oroszországban 5,2 millió autónak kellene elfogynia 17 év múlva.
Ugyanakkor a hagyományos piacokról sokkal rosszabb képet fest ugyanez az elemzés. Az Egyesült Államokban 17,6 milliós forgalmat jósol, azaz ezen a piacon nem várható érdemi növekedés, Németországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában pedig a kereslet jelentős visszaesését jósolják, ami az európai piac aktuális állapotát nézve egyáltalán nem elképzelhetetlen.
Egy ilyen elemzés persze könnyen tévedhet: az autógyártásban jelenleg még 5-6 évre is nehéz jósolni, 2030 pedig nagyon messze van. Addig még változhat a helyzet, bár az tény, hogy egy olyan országban, ahol 1,35 milliárd ember él, nem csak a duplájára, de akár a háromszorosára is nőhet az autóvásárlók száma, ha csak néhány százalékkal nő az átlagkereset. Így több mint valószínű, hogy az autógyárak a jövőben méginkább igyekeznek majd a kínai vásárlók kedvében járni.