Bár rég lecsengett már a Wankel-divat – miután vagy tucatnyi autógyár kísérletezett vele eredménytelenül az 1960-as és 70-es években – a Mazda évtizedeken át kitartott a látványos megoldás mellett. Ám most már ők is eldöntötték, hogy nem költenek feleslegesen a zseniális, de túl sok buktatót rejtő ötlet további csiszolására.
Ezúttal nem csak valami kósza pletykáról van szó, maga Masamichi Kogai, a Mazda vezérigazgatója jelentette ki, hogy senki ne várja a következő Wankel-generációt, mivel annak fejlesztésére már nem szán erőforrásokat a vállalat. A probléma nem is a műszaki megvalósítás, hanem a nyereséges gyártás lehetőségének hiánya. „Meg kell hogy érje üzleti szempontból. Ha beépítenénk (a következő generációs Wankel-motort) egy autóba, abból évente legalább 100 ezret kellene eladnunk. Csak így termelhetne nyereséget.” – magyarázta Kogai a vállalat álláspontját.
Korábban, amíg a Mazda a Ford konszern szövetségese volt, még megengedhették maguknak ezt a fajta luxust, de most, amikor a Mazda egyike a legkisebb nemzetközi autógyártóknak, és ennek ellenére meg kell állnia a saját lábán, a Wankel olyan luxus, amit nem engedhetnek meg maguknak. Arra pedig, hogy évi 100 ezer Wankel-kupét adjanak el, igen kicsi az esély, hisz az RX-8-ból 2004-ben, a típus legjobb évében az Egyesült Államokban, a típus legnagyobb piacán valamivel több, mint 23 ezer példány fogyott, tavaly pedig már csak 759 darabot adtak el. Ráadásul egy olyan bolygódugattyús motor kifejlesztése, amely teljesíti az összes aktuális emissziós normát, talán meg is haladná a Mazda lehetőségeit.
Kogai persze nyitva hagyott egy kiskaput a maga számára: elmondta, hogy a mérnökök továbbra is kutatják a Wankel továbbfejlesztésének lehetőségeit – többek közt azért, mert a bolygódugattyús motor a többi megoldásnál rugalmasabb a felhasznált üzemanyag típusa szempontjából. Ám ez semmi mást nem jelent, mint hogy egy-két mérnök foglalkozik a problémával – a komoly fejlesztéseknek egyelőre vége.