Vázlatokon az elvetett csehszlovák terepjárók

2013.12.03. 07:49

Csehszlovákiában már a hetvenes években gyártottak volna városi terepjárókat, ám az autók terveit az akkori pártvezetés lesöpörte az asztalról – írta a pozsonyi Hospodárske Noviny hétfőn.

A városi terepjárók ötletével Milan Strejcek, az akkori csehszlovák gépjármű kutató intézet (VÚMV) tervező mérnöke állt elő a hetvenes évek elején. Az akkoriban még meglehetősen szokatlannak számító koncepcióra az 1970-es első Range Rover ihlette a cseh mérnököt, aki később három típust is megálmodott a gyártásra sohasem került csehszlovák SUV-kből.

A luxus terepjáró első verzióját a brit testvérnél némileg kisebbre tervezte, az autó 1,8 méteres szélességével és 4,3 méteres hosszúságával azonban így is jóval nagyobb volt azoknak az autóknak a legtöbbjénél, amilyenek az akkori szocialista blokkban ekkortájt készültek.

Strejcek a Tatra autógyár számára tervezte az autókat, amely ekkoriban tehergépkocsik és katonai szállító járművek gyártása mellett főként a Csehszlovákiában állami limuzinnak számító Tatra 603-as és később a Tatra 613-as modellek készítésével foglalkozott.

Az autó javarészt a Tatra által gyártott gépkocsik alkatrészeire épült, a majdnem 2,2 tonnás terepjárót a tervek szerint a Tatra 613-asban később használt 3,5 literes nyolchengeres léghűtéses, 165 lóerős motor hajtotta volna. A VÚMV mérnökeként Strejcek a modellből először egy városi, több luxussal felszerelt és egy némileg visszafogott, elsődlegesen terepre szánt modellt is tervezett. A két ötajtós verzióhoz később egy háromajtós terve is csatlakozott, ezt a rendőrség és a tűzoltóság használhatta volna, és megerősített ütközőinek köszönhetően elsődlegesen balesetet szenvedett autók kiszabadítására és vontatására lett volna alkalmas.

A korát megelőző modell sorsát a rossz időzítés pecsételte meg, a projektet az akkori pártvezetés söpörte le az asztalról. Az ok meglehetősen egyszerű volt: a Tatra ekkortájt véglegesítette a főként magas rangú állami és párthivatalnokoknak szánt legújabb limuzinja, a Tatra 613 terveit, ezen megrendelés miatt a gyárnak nem volt elég kapacitása az új modellre.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.