A GM eladja Peugeot-részesedését
A General Motors úgy döntött, túlad 7%-nyi PSA Peugeot-Citroen részvényén. A döntés első hallásra meglepőnek tűnhet, hisz a két autógyártó már megkezdte két modell közös fejlesztését, de úgy tűnik, végül mégis mindenki nyer a bolton.
A General Motors szűk két éve, 2012 elején vásárolta meg a Peugeot-Citroen részvényeinek 7%-át 400 millió dollárért, a hivatalos magyarázat szerint azért, hogy ezzel is erősítse a két vállalat stratégiai szövetségét. Most azonban úgy döntöttek, eladják a részvényeket, méghozzá jelentős veszteséggel, 250 millió dollárért. A hivatalos magyarázat szerint annak idején azért vásárolták meg a csomagot, hogy segítsenek a PSA pénzügyi gondjait megoldani, amire állítólag már nincs szükség. Elemzők szerint azonban más húzódik a háttérben.
A kulcs a részvényeket felvásárló cég, az Ally Financial és a GM kapcsolatában keresendő. Az Ally ugyanis csak nemrég változtatott nevet, korábban GMAC néven volt ismert – azaz a General Motors egykori hitelrészlegéről van szó, amelyet még a 2008-as válság során vásárolt meg az amerikai állam a GM-től. Az azóta független bank-holdingként működő Ally így szoros kapcsolatban van a GM-mel – ez a cég finanszírozza a detroiti óriás kereskedőhálózatának egy jelentős részét.
A GM tehát mondhatni házon belül adta el a Peugeot részvényeket, így veszített ugyan 150 millió dollárt, legalábbis névleg, viszont kedvezett francia partnerének, amely így könnyebben tárgyalhat a kínai Dongfenggel egy nagyobb részvénycsomag esetleges eladásáról. A kínaiakat a hírek szerint ugyanis zavarta, hogy egy olyan autógyár is a Peugeot részvényesei között van, amely Kínában a konkurenciával szövetkezik. Így viszont már nincs akadálya, hogy a Dongfeng euró-milliárdokat fektessen a Peugeot csoportba.
A részvények eladása a GM szerint nem befolyásolja a két vállalat együttműködését. Már eldöntötték, hogy két típust gyártanak közösen, egy Opel Meriva méretű egyterűt és egy Peugeot 308 méretű hobbiterepjárót, az előbbi az Opel spanyol gyárában készül majd, az utóbbi pedig a PSA-nál Sochaux-ban. Mindkét modell tervezését megkezdték, és a fejlesztési, illetve gyártási költségek megosztásától mindkét fél jelentős megtakarítást várhat.