Gyártásba kerül a legdögösebb Nissan
Meglepetésként ért mindenkit tavaly novemberben az IDx tanulmányautó, méghozzá úgy néz ki, pozitív meglepetésként. A Nissan természetesen kielemezte a reakciókat, és úgy döntött, gyártásba küldi a hátsókerék-hajtású kupét. Ráadásul nem ez az egyetlen tanulmány, amely zöld utat kapott.
A Nissan nagy riválisával, a Toyotával szemben soha nem hagyott fel a sportkocsigyártással. A Z sorozattal és a GT-R-rel azonban csak az igények egy részét elégítették ki a japánok, a piac alsó szegmensét átengedték az olyan típusoknak, mint a Mazda MX-5. Ám úgy tűnik, az elérhető árú sportkocsik iránt ismét nő a kereslet, így a Nissan egy ideje már fontolgatja a visszatérést az olcsó sportautók piacára. És úgy tűnik, az első komolyan vehető közönség-teszt, az IDx tanulmány egyből telitalálatnak bizonyult.
Nem csoda, hisz az autó amellett, hogy erőteljes stílusú, több régi, de máig legendás modellre is emlékeztet. Formai megoldásai egy részét az első GT-R ihlette, de az sem téved nagyot, akinek az 1970-es évek végének rali-legendája, a Fiat 131 Abarth villan be a forma láttán. Ugyanakkor méreteiben az olyan megfizethető kétajtósok szellemét idézi, mint a Toyota Corolla AE86-os. A Nissan nem is tervezte túl műszakilag, hisz 1,2 és 1,5 literes négyhengeresekről volt szó, mint alapmotorokról, ennek ellenére a feltűnő forma és az élményautózás ígérete gyakorlatilag azonnal eladta a koncepciót a közönségnek. Nem csoda, hogy már most bejelentették, a gyártás öt éven belül megindulhat.
A másik hasonló döntés a Blade Glider gyártásáról született. A keskeny első tengelytávú, és tisztán elektromos kétüléses, amely fazonjában halványan a Deltawing-Nissan versenyautóra emlékeztet. Állítólag ezt is jól fogadták, de ami ennél talán még lényegesebb, a Nissan ezzel lényegében megalapozhat egy új piacot, az elektromos sportkocsikét, és úgy néz ki, erről a lehetőségről nem szeretnének lemaradni. Ha nem is keresnek pénzt a Blade Gliderrel, a presztízsnövekedés miatt megéri kifejleszteni. Kész termék persze ebből is sokára lesz, hiszen a tanulmányautót egy Ariel Atom átdolgozásával állították elő, így még kis sorozatú gyártásra is alig-alig volna alkalmas, de öt éven belül állítólag ez is a kereskedésekbe kerül.
Andrew Palmer, a Nissan termékfejlesztésért felelős alelnöke azt is elárulta, hogy a meglevő két sportmodellnek is lesz utódja. A 370Z-n változtatnak kevesebbet, bár állítólag ez is kisebb, turbós motort kaphat a jelenleg használt V6-os helyett, az alacsonyabb fogyasztás kedvéért. A GT-R viszont egész biztosan hibrid lesz: hasonló hajtást építenek bele, mint amilyet a Porsche a 918 Spyderbe vagy a Ferrari a LaFerrariba, de persze kisebb összteljesítménnyel.
Az efféle ígéreteket persze érdemes fenntartással kezelni – bármikor változhat a gazdasági helyzet, és elmoshatja az efféle réteghmodelleket – de ha nem jön közbe semmi, számíthatunk rá, hogy a Nissan öt éven belül négyféle sportkocsit kínál majd.