Az elektromos taxié a jövő?
Boris Johnson, London főpolgármestere négy éven belül olyan taxikat szeretne, amelyek a legszmogosabb belvárosi részeken nulla kibocsátással képesek közlekedni. Ennek megfelelően a héten három tanulmányt is bemutatott három különböző gyártó - mindegyik hatótávnövelő benzinmotorral felszerelt elektromos autó.
A brit Frazer-Nash tanulmányautója, a klasszikus fekete londoni taxit idéző Metrocab áll a legközelebb a sorozatgyártáshoz. Két 50 kilowattos villanymotor hajtja, és 12,2 kilowattórás akkumulátorcsomagjával a gyártó állítása szerint akár 75 mérföldet, azaz 120 kilométert is képes megtenni tisztán elektromosan. Ezután egyliteres, benzines motorját beindítva állítólag egy óra alatt újra fel tudja tölteni magát egy következő 120 kilométeres menetre.
Az angliában kitalált, megtervezett és legyártott Metrocabet már mintegy tíz éve fejlesztik, több, mint egymillió tesztkilométer áll mögötte. 1750 kilós önsúlya ellenére 3,77 literes fogyasztást ígérnek vegyes üzemben - ha ez a hivatalos, szabványos európai ciklus szerinti mérés, akkor nem valami ígéretes, ám ha életszerű körülmények között beéri ennyivel, akkor nagy megváltás lehet a város légszennyezésének állítólag 30%-áért felelős dízelmotoros fekete taxik után. A két konkurens, a kínai London Taxi International és a török Karsan kevésbé kidolgozott stádiumban van, de hasonló technikát tartalmaz.
A hatótávnövelős elektromos autók jelenlegi fejlettségi szintje és ára mellett a taxizás lehet az egyik legkifizetődőbb használati mód, ráadásul a Londonhoz hasonló dugókkal megáldott nagyvárosokban talán hozzájárulhatnak valamivel a levegőminőség javításához.