Borzalmasan törnek a kisautók
Mialatt az EuroNCAP fokozatosan jelentősségét és hitelét veszti azzal, hogy már csaknem minden autó a legjobb pontszámot kapja, az észak-amerikai biztosítótársaságok által pénzelt IIHS kis átfedéses tesztjeire érdemes odafigyelni. Itt ugyanis kiderül, hogy olyan balesettípusra, amelyre a gyártók nem optimalizálnak, igenis jelentősek a különbségek.
A kis átfedéses teszteket két éve vezették be az amerikai intézet munkatársai, és az eredmények meglepő különbségeket mutattak a hagyományos, félfrontális teszteken egyformán jól szereplő modellek között. Ám ha lehet, a kisautóknál az eredmények, még sokkolóbbak. Több típus – például a Honda Fit, ami itthon Jazzként ismert, illetve a Fiat 500 – oldala szinte leszakadt, első ajtóstól, és csak egy akadt a tizenegy vizsgált autóból, amelyet az IIHS elfogadhatónak minősített, a Chevrolet Spark. Több olyan típust is teszteltek, amely inkább Észak-Amerikában elterjedt, de a Mazda2, a Kia Rio, a Toyota Yaris, a Ford Fiesta, a Mitsubishi Mirage (Európában Space Star), a Fiat 500 és a Honda Fit/Jazz nálunk is kapható, így érdemes megnézni az eredményeiket.
Az IIHS szakértője szerint a kis átfedéses teszteknél jól látszik a kisautók méretből adódó jelentős biztonsági hátránya. A következtetésével – azzal, hogy ha lehet, spóroljunk inkább nagyobb méretű hibrid modellekkel, és hagyjuk a kiskocsikat – nyilván lehet vitatkozni. Viszont a kiskocsik nyomorúságos eredményei néhány éven belül azt eredményezhetik, hogy a gyártók már az ilyen típusú, amúgy egyáltalán nem ritka ütközésekre is elkezdik majd tesztelni az autókat, így a kiskocsik is biztonságosabbá válhatnak.
Egyelőre az IIHS az egyetlen olyan szervezet, amely igyekszik hitelesebb képet adni az autók biztonságáról. Csak remélhetjük, hogy a többiek – az EuroNCAP, az NHTSA, a CNCAP – is követi a példát, és új tesztelési módszerek bevezetésével igyekszik a passzív biztonság javítására ösztönözni a gyártókat.