Képtelenül erős VW Golf készül
Úgy hallani, a Volkswagen az áprilisi Pekingi Autószalonra szánja kompakt modelljének eddigi legerősebb gyári változatát. A Golf R Evo néven emlegetett autóba a VW kétliteres turbómotorjának egy új változata kerül, amelyet Fritz Eichler és csapata fejlesztett ki.
A szakember neve nyilván keveseknek mond valamit, de az ő irányítása alatt fejlesztették annak idején a jelenlegi legerősebb kétliteres négyhengeres széria-turbómotort, amely a fronthajtású Mercedesek 45 AMG jelzésű sportváltozatait hajtja. Ez a motor 360 lóerős, 450 Nm csúcsnyomatékú, de a Volkswagen EA888-as blokkjából állítólag még ennél is többet hoztak ki Eichler segítségével. A turbómotor-guru korábban azt nyilatkozta, hogy a 400 lóerőt tartja elérhetőnek kétliteres, utcai használatra tervezett turbómotoroknál, ami 200 lóerőt jelent literenként. Ebben a hangsúly az utcain van, hisz az élettartam feláldozásával eddig is készültek ilyen erős, vagy még erősebb motorok, ám utcai modelleknél eddig nemigen merészkedtek 150 lóerő/liter fölé.
Azt egyelőre nem tudni, hogy az öszkerék-hajtású, és állítólag elég merész külsejű Golf R Evo csak tanulmányautó lesz demonstrációs céllal, vagy terveznek belőle sorozatgyártású változatot is. Az ugyanakkor nem kérdéses, hogy az Eichler által kidolgozott motort szériagyártásra szánják, csak az nem egyértelmű, hogy melyik márka használhatja majd a vállalaton belül. Az Audi A1, A3 és A4 későbbi sportváltozataihoz például passzolna egy ilyen 370-380 lóerős motor.
A kétliteres turbós motorok alkalmazása mostanában gyorsan terjed, mivel ezekkel azonos teljesítmény mellett kedvezőbb fogyasztás érhető el, mint egy 3-3,5 literes szívómotorral. Ám az ezekkel elérhető csúcsteljesítményről megoszlanak a vélemények. A BMW például nemrég még úgy nyilatkozott, hogy a kétliteres négyhengerest nem érdemes 280 lóerő fölé húzni – ezért alkalmazzák az ennél erősebb modellekben a háromliteres turbós hathengerest. Úgy néz ki, Eichlerék tudnak valamiféle trükköt, amit a konkurencia még nem.