Életveszélyesek India legnépszerűbb autói
India legkelendőbb kisautói buktak el a Global NCAP egy friss tesztjén. Az eredmények nem meglepőek, de mindenképp kiábrándítóak. A Volkswagen lép az ügyben, a Tata ígéri, javít a Nanón.
A Global NCAP India öt legnépszerűbb autójának törésbiztonságát vizsgálta. A brit székhelyű közlekedésbiztonsági szervezet tesztjén így ott volt a világ legolcsóbb kisautójaként ismert Tata Nano, a Maruti Alto, a Hyundai i10, a Ford Figo (a Fiesta ottani változata) és a Volkswagen Polo. Ez az öt modell adta a tavalyi autóeladások húsz százalékát az ázsiai országban, ahol a légzsák ezek egyikében sem része az alapfelszereltségnek. Ennek oka, hogy az indiai piacon rendkívül nyomott áron kénytelenek árulni a gyártók, mivel az újautó-eladások nyolcvan százaléka 1,5 millió forint alatti áron zajlik.
A 64 kilométer/ órás frontális teszten a légzsák nélküli változatok közül egyik sem érte el az egy csillagot. A Polo légzsákkal lényegesen jobban teljesített, de a Nanonál például a szervezet megjegyezte, hogy a szerkezeti gyengeségek miatt még azzal együtt is komoly életveszély vele a baleset. „Szomorúan látjuk, hogy az ottani közlekedésbiztonsági állapotok jó húsz évvel el vannak maradva az európai és észak-amerikai színvonaltól.” – összegezte az eredményeket a Global NCAP vezére, Max Mosley, aki szexbotránya előtt az FIA-elnöki tisztségét töltötte be.
A tesztre reagálva a Tata közölte, vizsgálja, miként javíthatna a Nano szerkezeti gyengéségein. A Volkswagen már nem csak ígér, de konkrét lépéseket tesz: a németek visszavonták a légzsák nélküli Polo forgalmazását Indiában, emellett az ABS is az alapfelszereltség része lesz az ottani piacra árult modellekben. A fejlődés 2,7 százalékos árnövekedést hoz majd, hogy ellensúlyozzák a költségeket.
Indiában egyébiránt közismerten katasztrofális a közlekedésbiztonság. 2012-ben 140 ezren haltak meg az utakon az 1,2 milliárd lakosú országban. A borzasztó statisztika mögött rossz állapotú utakat, rossz sofőröket és a gyér biztonságú autókat találni.