Az ADAC - mint presztízs hivatkozási alap - sérthetetlen szobrán egyre komolyabb repedések jelennek meg. Bár már a múltban is előfordult, hogy a gyanú árnyéka vetült rájuk (emlékezzenek csak vissza a Dacia Logan borulástesztre, amit pontosan megismételve kiderült, hogy az autó nem borul fel), ennek ellenére eredményeik és statisztikáik hivatkozási alapot képviselnek mind a mai napig, pedig Németországban több, jó nevű és hasonló profilú cég is működik (pl. Dekra). De ha így folytatják, nem sokáig maradnak már a pozíciójukban.
Alig pár héttel ezelőtt kiderült, hogy 2009 óta elcsalják a Sárga Angyal-díj végeredményét, azon belül is "A németek kedvenc autója"-szavazást. Michael Ramstetter, a cég kommunikációs igazgatója lemondott ugyan, ettől függetlenül az évek óta legkézzelfoghatóbb és -bizonyíthatóbb hitelvesztés érte a céget. Mint kiderült, a nyertes VW Golf nem 34 ezer, hanem 3409 szavazatot kapott, amivel első lett volna ugyan úgy is, csak az ADAC éppen hozzáírt egy nullát a végeredményhez. És ez nem csak az ADAC-nak volt kínos, hanem a Volkswagen-csoportnak is. De nincs még vége.
Az ADAC ebben a kényes helyzetben egyedül egy helyes dolgot tehetett: kemény - és transzparens - belső vizsgálatot indított (ha másból nem, ebből rájöhetünk, hogy nem hazai szervezetről van szó). Felkérték a Deloitte független könyvvizsgáló szervezetet, hogy folytassa le a vizsgálatot, de valószínűleg ők maguk sem gondolták volna, hogy a Deloitte a pince mélyén megtalálja a telekakilt bilit is. Amit kiborítottak, és amelynek hatására a 18 millió taggal rendelkező, állami támogatású szervezet elnöke lemondott.
Mert kiderült, hogy az ADAC nem csak meghamisította a szavazás adatait, hanem a sorrendet is megváltoztatta. Ráadásul a ténylegesen második legtöbb szavazatot begyűjtő 3-as BMW-t egyszerűen kihagyták a végeredményből, mintha sosem lett volna. A BMW, a Volkswagen és a Daimler visszaadta az ADAC-tól kapott, kereken 40 kitüntetését, így tiltakozva a csalások ellen.
Hogy miért és hogyan történhetett ilyesmi? Mennyire lehetnek sárosak ebben egyes autógyártók, és előbb-utóbb megnevezik-e a fekete bárányt az ő oldalukon is? Ezt még nem tudni, az azonban biztos, hogy mindkét oldalt komoly presztízsveszteség érte az erre nagyon érzékeny hazai piacon. És nem csak ott.