Súlyos botrány van kibontakozóban a General Motors körül. Először gyújtáskapcsoló-hiba miatt hívhattak vissza 1,6 millió autót, most pedig 303 halálesetért akarják felelőssé tenni őket. Tagadnak.
Az USA-ban az NHTSA szervezet folyamatosan figyeli a gyanús baleseteket, és ha sorozatos, műszaki hibára visszavezethető okokat talál, vizsgálatot indít, hogy kiderítsék, típushibáról van-e szó. Ezek a vizsgálatok nem ritkán végződnek a gyártók önkéntes vagy kötelező visszahívási akcióival. A GM-et támadó legújabb vádhullámot azonban nem az NHTSA indította el, hanem az áldozatok hozzátartozóinak megbízása alapján a washingtoni Center for Auto Safety.
Az érintett autótípusok között van az Amerikában forgalmazott, 2003 és 2007 közötti évjáratú Chevrolet Cobalt és a Saturn Ion, az Opel Astra H platformtestvérei. Ezekben a gyújtáskapcsoló hajlamos volt lekapcsolni, ha nehezebb kulcscsomót akasztottak rá vagy beleütközött a térd, amire 12 haláleset elismerése után 1,6 millió autó visszahívásával reagált a GM. Érintett európai autókról nincs tudomásunk.
A legfrissebb vádak azonban már 303 halálesetről szólnak, amelyek állítólag ki nem nyíló légzsákok miatt történtek. A két ügyet azért lehet összefüggésbe hozni, mert ha lekapcsol a gyújtás, akkor a légzsákok sem nyílnak. A Center for Auto Safety megbízásából a Friedman Research kutató cég által előbányászott adatokból az derül ki, hogy az érintett autótípusokban 303 olyan halálos balesetben nem nyílt ki a légzsák, amelyeknél nem hátulról érkező ütés érte az autót. Ez az összes 1148 haláleset 26 százaléka, ami szerintük arra utal, hogy valami nem volt rendben az autókkal.
A GM két érvvel védekezik: egyrészt a kutatás nyers adatokat elemez, vagyis nem vizsgálja a balesetek további körülményeit, ami tökéletesen helytálló, másrészt pedig tény, hogy az NHTSA még csak vizsgálatot sem indított az ügyekben. A megkérdezett NHTSA kiemeli, hogy évente több mint 40 ezer panaszt kapnak, és ezeket megfelelő eszközökkel elemzik. Ebben az esetben nem látszott olyan trend, ami típushibára utalt volna.