Tanulmánynak hívják, de az elnevezés megtévesztő: ez az Audi S1 arra épült, hogy mindenkit elkalapáljanak vele az FIA ralikrossz világbajnokságán.
Az EKS Mattias Ekström, a kétszeres DTM és háromszoros Race of Champions bajnok saját csapata, amely az idén ralikrosszban indul két S1-essel. Az egyiket maga Ekström vezeti majd, a másikat pedig a norvég ralibajnok, Henning Solberg nevelt fiára, Pontus Tidemandra bízta. Az autó természetesen teljes átalakításon esett át, így viszonylag kevés köze van utcai megfelelőjéhez. A kétliteres, turbós blokkot megtartották, de a teljesítményét 600 lóerőre növelték, kapott homológ bukókeretet, állítható, szélesített sportfutóművet, és persze számos műanyag burkolóelemet. A végeredmény természetesen elképesztő dinamika: az áttételezéstől függően akár 1,9 másoderc alatt elérhető az autóval a 100 km/h-s tempó, ami a rövid ralikrossz-pályákon kulcsfontosságú képesség.
Az Audi S1 EKS RX-et az idén még csak tesztüzemben használja a két pilóta: Ekström szerint arra koncentrálnak, hogy minél több adatot gyűjtsenek a gép továbbfejlesztéséhez, így az első szezon, amikor már az eredményekre koncentrálhatnak, a 2015-ös lesz. Az autót persze nem amatőrök építgetik. Bár erről eddig nem esett szó, nyilván nem véletlen, hogy épp az Audit választották műszaki alapul – valószínű, hogy a műszaki hátteret Ekström korábbi munkaadója, az Abt Sportsline szolgáltatja.