A Jaguar kiadja minden titkát
A Jaguarnál sajátos megoldással próbálkoznak a költségek csökkentésére: megpróbálják elérni, hogy az alumínium-karosszériák gyártásában kialakuljon és elterjedjen egyfajta szabvány, és ennek érdekében a nyitott kapuk politikáját követik.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy mindenkinek alaposan megmutogatták a többieknek, hogyan folyik náluk az alumínium karosszériák gyártása. Az Audi, a Mercedes, a Porsche és a Ford gyártási szakértőkből álló delegációja is járt már Solihullban, és a brit cég mindenkit igyekezett rávenni az együttműködésre. Ez éles ellentétben áll a jelenleg elterjedt gyakorlattal, amikor azzal, hogy a gyártók minden műszaki megoldásukat levédetik, arra kényszerítik a konkurenciát, hogy kifejlessze ugyanannak a műszaki megoldásnak egy kicsit eltérő, az alkatrészek szintjén összeférhetetlen változatát. A Jaguar szerint azonban ideje véget vetni ennek a pazarló rendszernek: igyekeznek rávenni minden gyártót, amely alumínium karosszériákat készít, hogy valamilyen szinten egységesítsék a gyártási eljárásokat – ezzel ugyanis jelentősen csökkenhetnének a költségek.
Nem véletlen, hogy épp a Jaguar-Land Rover állt elő ezzel az első hallásra meredek ötlettel, hisz a cég nemrég úgy döntött, kínálata nagy részét egy egysége alumínium alapstruktúra köré építi, és ez a lépés sokkal nagyobb haszonnal kecsegtet, ha bizonyos, a gyártásnál használt elemeket – akár a szegecseket vagy a ragasztáshoz használt anyagot – olcsóbban vásárolhatnák meg a beszállítóktól. A nagyságrendeket érzékelteti, hogy a brit cég éves szinten 353 millió szegecset vásárol, azaz önmagában is jót tesz az alumíniumszegecs-gyártó iparnak, de nyilván sokkal jobban jönne nekik, ha az Audi, a Mercedes és a Porsche is hasonló mennyiséget venne. Így a tömeggyártás új nagyságrendet érhetne el, ami persze lefelé nyomná az árakat.
Az angol gyártó lényegében másodikként kezdett alumíniumból személyautó-karosszériákat gyártani. Az első az Audi volt: a németek komplikált hegesztési eljárást dolgoztak ki, amely az alumíniummal is működik. A Jaguar ellenben a bevált repülőgép-ipari eljárásokra épített: az ő alumínium modelljeikben az egyes alkatrészeket szegecselés vagy ragasztás tartja össze. Néhány sportkocsigyártón kívül amúgy elég kevés gyártó használja a könnyebb, de kevésbé teherbíró anyagot az acél helyett, és a többség csak olyan területeken, ahol nincs nagy terhelés, például sárvédő-lemezek gyártásánál. Ám ha a Jaguar törekvése sikerrel jár, az az alumínium-karosszériás autók terjedését is elősegítheti.