Bármelyikben a fejünket veszthetjük

2014.06.05. 16:23

Évtizedek óta halljuk, hogy a kabrió mennyire biztonságos műfaj lett. A felpattanó bukókeretek és a karvastagságú A oszlopok világában nem is gondolná az ember, hogy még veszélyben lehet egy nyitott modellben utazva. A német autóklub tesztjéből azonban egész más derül ki.

Az ADAC és a Drezdai Műszaki Egyetem kutatói azt vizsgálták egy törésteszt-sorozattal, hogy a legnépszerűbb kabriók boruláskor hogyan viselkednek. Egy-egy ilyen eset nyitott autóknál nem túl gyakori, hisz ezek az autók viszonylag nehezek, alacsony súlyponttal, így az átlagosnál is kevésbé hajlamosak felborulni, de ha mégis előfordul velük, akkor sokkal nagyobb lehet a baj, mint egy csukott járműnél. Az elmélet nagyszerűen igazolódott is a törésteszt-sorozatban: még a legjobb eredményt elért kabrioban sem maradt volna sértetlen a sofőr fejbőre.

Négy, Németországban viszonylag gyakori, nyitott modellt tesztelt az ADAC. ABC sorrendben az Opel Cascadát, a Peugeot 308 CC-t, a Renault Mégane CC-t és a VW Golf Cabriót. Mindegyiket egy speciális, döntött rámpáról indították – ezt felgyorsítva, majd hirtelen megállítva bármilyen autó többszörös oldalbukfencre késztethető, akármilyen alacsonyan is van a tömegközéppontja. Így minden autó átfordult néhányszor a hossztengelye körül. A vizsgálat arra irányult, hogy az utasok milyen sérüléseket szenvednének, illetve hogy mekkora túlélőterük maradna egy ilyen típusú baleset után.

A legjobb, 1,6 pontos eredményt a Cascada érte el. Ez részben érthető is, hisz ez a legfrissebb konstrukció mind közül. Ám ez sem jelent tökéletes biztonságot: az elöl ülők feje itt is találkozott az aszfalttal, ami a gyenge övfeszítés következménye volt, igaz, itt legalább maradt némi esély a túlélésre. A hátul ülők viszont biztonságban átvészelték a borulást.

A Mégane CC 2,1 ponttal a második – az ADAC hagyományosan fordítva pontoz, azaz a kisebb érték a jobb – nagyon hasonló eredményekkel, mint az Opel. Igazi veszélyben csak az első két utas volt, ők viszont jól levették fejjel az aszfaltot, mivel az övfeszítők itt még kevésbé bizonyultak hatásosnak, mint az Opel esetében. A fejlégzsákok sem értek semmit: rosszkor nyíltak, és túl hamar eresztettek le, így nem védték meg az utasokat.

A harmadik helyen a Peugeot 308 CC végzett 2,8 ponttal. A francia kabrió is tisztességes túlélőteret kínál, és biztonságot nyújt a hátul ülőknek, viszont itt is gyengék az övfeszítők, így az első két utas fejsérülésének esélye igen nagy. Az utolsó helyen a nyitott Golf végzett. Itt a túlélőtér is jelentősen csökkent a borulás során, és az elöl utazók mellett az egyik hátsó utas feje is az aszfaltnak csapódott. A végeredmény messze a legrosszabb, 3,6 pont.

Úgy néz ki, ezek a tömeggyártású kabriók, bár sokkal jobbak biztonsági szempontból, mint korábbi megfelelőik, még nem nyújtanak tökéletes védelmet boruláskor, sőt, mind kifejezetten veszélyesnek tűnik az elöl utazókra, nagyrészt azért, mert a szélvédő-kereteik nem elég masszívak, és az övfeszítők, illetve a légzsák-rendszerek sem látják el tökéletesen a feladatukat.