A Qoros márkából a nagy ígéretek ellenére egyelőre nem láthattunk sokat Európában. Hiába lett a 3-as töréstesztje ötcsillagos az EuroNCAP-nál, a valódi piaci bevezetés még várat magára. A cég azonban már a terjeszkedésre készül – legalábbis erre utal, hogy már nagyméretű luxusmodellek is készülnek a sanghaji tervezőközpontban.
Ez a nagy szedén, a Qoros 9 például egy gyakornok munkája, amelyet öt hónap alatt dolgozott ki – ennyit töltött ugyanis a márka főhadiszállásán. A 29 éves koreai formatervező, Jihoon Seo azt a feladatot kapta, hogy tervezzen valami érdekeset, amivel kielégíthetnék 40-50 éves, jómódú városi vásárlók igényeit. A végeredmény egy meglehetősen nagy méretű szedán, kis túlnyúlásokkal és nagy utastérrel. Nem állítanánk, hogy Seo nagyon elszakadt volna a megszokott formáktól, de ha a Qoros valami hasonlóval jelentkezne, és tudná hozni az Audik, BMW-k, Mercedesek, vagy akár Lexusok minőségét, akkor egyes piacokon akár meg is szorongathatnák a németeket.
Európában aligha lenne esélyük, legalábbis rövid távon, de Kínában, Koreában, vagy akár a Közel-Keleten biztosan akadnának vásárlók szép számmal. Itt még nem tartunk, hisz a Qoros 9 egyelőre csak a virtuális térben, illetve 1:4 méretarányú makettként létezik, és a luxuskategóriában elvárt minőséget sem könnyű hozni. Az azonban egyértelmű, hogy a kínaiak igyekeznek behozni az autógyártásban fennálló sok évtizedes lemaradásukat: tíz éve még bő húsz évvel voltak az európai és japán konkurencia mögött, ma már úgy tűnik, alig tíz évet kell behozni. Ne csodálkoznánk rajta, ha tíz év múlva elérnék a vetélytársak minőségét.
Maga a Qoros 9 inkább fura, mint vonzó jelenség, bár erről elsősorban a túlkomplikált orrkialakítás tehet. Az arányok, ha nem is megszokottak, de nem is kellemetlenek, és mivel egyáltalán nem biztos, hogy hagyományos hajtásláncot érdemes beleképzelnünk, egy ilyen karakterű jármű talán még életképes is lenne. A tervezéstől a kész termékig persze hosszú, akár három-négy éves fejlesztőmunkára van szükség, azaz ha holnap el is kezdenék a sorozatgyártmány kidolgozását, a Qoros 9 akkor sem készülne el 2017 előtt.
Egyelőre azonban úgy hallani, nem született döntés a fejlesztés beindításáról, ha nem is lehetetlen, hogy a Qoros - egy izraeli befektetőcsoport és a kínai Chery autógyár körös vállalkozása - felfelé bővítené a palettáját. Ez nevezhető ugyanis az első, életképes próbálkozásnak, amely a kínai autóipar komoly külföldi terjeszksdésére irányul.
A vállalat tapasztalt autóipari szakemberek segítségével kezdett el nemzetközi szinten is versenyképes modellválasztékot fejleszteni, és kiterjedt nemzetközi hálózatot kiépíteni. És bár a márkát csak tavaly tavasszal mutatták be, Kínában már megkezdődött egyes típusaik forgalmazása, és a terveik közt szerepel az európai terjeszkedés beindítása is.