Ford, Audik és BMW-k ellen?

2014.06.25. 13:50

A Ford Edge nem új modell, Észak-Amerikában már a második generációnál jár, és odaát meglehetősen sikeres is: mostanság évi 120 ezernél is több fogyott belőle. Ám úgy döntött a Ford vezetése, hogy a 4,7 méter hosszú, terepjárósan magas modellt elhozza Európába is. Mindez elég meglepően hangzik, viszont úgy tűnik, Dearbornban hisznek benne.

Ha csak a hazai piacból indulnak ki, van is rá okuk: az Edge Észak-Amerikában elég keresett, az utóbbi három évben, a 2011-es modellfrissítés óta 120 ezer feletti példányszámban adják el. Az európai bemutatóval párhuzamosan persze Észak-Amerikában is lecserélik a típust az újra, amely a Mazda 6 padlólemez helyett már a Mondeo platformra épül, de a típus alapvetően az Amerikában már bevált receptet követi. A különbség annyi, hogy Európában ez lesz a Ford egyik csúcsmodellje, az azonos alapokra épített Mondeo és S-Max mellett.

Érdekes, hogy az új forma egyáltalán nem mutatja, mekkora is az új Edge, sőt, csak a képek alapján azt is gondolhatnánk, hogy egy furán rövid orrú, magas Focus-rokont látunk. Látványnak amúgy egész kellemes az Edge, de még hangsúlyos, krómszínű hűtőmaszkjával sem látszik valami karakteresnek. Még azt sem mondanánk, hogy bármiféle egyen-arculathoz igazodna – ha mégis, azt épp ezzel a modellel igyekeznek megalapozni.

A Fordnál persze tisztában vannak vele, hogy ez a modell Európában, és más, fontos piacokon is olyan modellek közvetlen ellenfele lesz, mint az Audi Q5 vagy a BMW X3 – alighanem ezért tömték tele az új Edge modellt mindenféle, tömegmnodelleknél még szokatlan műszaki megoldással. Így itt már alkalmazzák a Ford új fejlesztésű, változó áttételű kormányművét, amelyet itt Adaptive Steeringnek neveznek. Ezen felül egyes változatokhoz elérhető az Active Noise Cancellation, amely a futómű, a motor és a külvilág felől érkező zajokat igyekszik teljesen kioltani ellen-zaj létrehozásával. Ezen felül lesz benne oldalra tekintő kamera az autó orrán – nagy segítség be nem látható kereszteződésekben – valamint holttér-figyelő, légzsákként felfújódó hátsó biztonsági övek, valamint dugóban a forgalomnak megfelelően lassító fékrendszer.

Az Edge természetesen összkerék-hajtással érkezik, de a Mondeótól örökölt több lengőkaros hátsó felfüggesztés is arra utal, hogy inkább közútra szánják, terepjárónak legfeljebb átmeneti szükségmegoldásként alkalmas. A motorválaszték kontinensenként eltérő, Észak-Amerikában 2 literes 245 lóerős turbós négyhengeressel, 2,7 literes 300 lóerfős, szintén turbós V6-ossal és 3,5 literes, egyelőre ismeretlen teljesítményű szívó V6-ossal lehet majd kapni. Európában viszont a 2 literes Duratorq dízelmotor-család két tagjával forgalmazzák majd, a gyengébbik 180, az erősebb 210 lóerős lesz. A típus hatfokozatú manuális, vagy dupla kuplungos automata váltóval készül majd.

Egyelőre minimum kérdéses, hogy az Edge-et hogyan fogadja majd az európai közönség. Egyrészt az ilyen, amerikai igényekre szabott modellek korábban nem igazán arattak sikert – és erre számtalan példa akad, a teljes Európába hozott Cadillac választék bukásától a Toyota Camry, vagy épp a Lexus és Infiniti luxusmodellek iránt tapasztalható csekély érdeklődésig. Ugyanakkor az Edge-hez hasonló, bár kisebb méretű félterepjárók manapság mifelénk is egyre divatosabbak. Így aztán elég sok múlhat rajta, hogy hogyan árazzák majd, bár erről biztosat még nem sikerült megtundunk.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.