Megérkezett végre a régóta beharangozott új Smart-generáció, amelynél a két- és négyajtós már ugyanazokra az alapokra épül, és ugyanúgy is néz ki – sajnos.
Nem nevezhető sikersztorinak a Smart eddigi története. Az eredetileg tervezett elektromos hajtás helyett eleve benzin- és dízelmotorokkal hozták ki, ráadásul a kezdeti stabilitási problémákat megbízhatósági nyűgök követték. Volt egy gyenge próbálkozásuk egy átrajzolt Mitsubishi Colttal is, amelyet ForFour néven árultak, de az eddigi 16 év mérlege átlagosan évi százezer eladott darab, ami nagyjából ötöde annak, amit terveztek. Elnézve a Smartok új, harmadik generációját, nem jósolunk a múltnál szebb jövőt.
A Daimler tulajdonában levő cég a Renault-val közösen tervezte a két új modellt, amelyek ezúttal az új Twingo farmotoros technikáját használják. A kétüléses Fortwo hossza megegyezik az elődével, mindössze 2,69 méter, de széltében nőtt tíz centit, 1,66 méter széles lett. A négyajtós ugyanilyen széles, és 1,55 méteres magasságuk is megegyezik, viszont a 3,49 méteres hosszához nem kevesebb, mint 62 centit toldottak be a tengelyek közé. Ez meg is látszik az oldalnézetben.
Érdekes módon a kétajtósnak nagyobb a csomagtartója: tetőig pakolva 350 liter, de a szabványos mérés kalaptartóig vélhetően jóval szerényebb számot eredményez majd. A Forfour összehasonlítható értéke 255 liter, viszont ha lehajtjuk az üléseket, 975 literig bővíthető. A fordulókörre különösen büszkék a smartosok: hét méternél kisebb helyen is megfordul a Fortwo, míg a négyülésesnek 8,65 méter kell.
A dízeleket törölték a programból, kizárólag háromhengeres benzinesekkel lehet majd smartozni a jövőben. A 60 és 71 lóerős egyliteres szívómotorok állítólag a Mitsubishitől érkeznek, míg a 90 lóerős, 900 köbcentis turbós a Renault-tól. Ha hihetünk a pletykáknak, később lesz egy 110 lovas turbó is, amelyet a Brabus-változat utódjának lehet tekinteni. Először a Smart történetében kézi váltós lesz az alapmodell, öt sebességgel, de a bólogatós robotváltót is lecserélték egy Getrag-féle hatsebességes dupla kuplungos automatára.
A műszaki adatok alapján a harmadik Smart-generáció nagy előrelépésnek tűnik, de lehet, hogy hiába erőlködtek a mérnökök, mivel a formaterv a gyári fotók alapján borzalmas. Az aranyos, sokak szemében menő elődöket egy szúrós nézésű, görbe orrú, pápaszemes bácsika váltja, aki megpróbál fiatalosnak tűnni. A kétajtóst talán még megmenti a hagyományosan kétszínű fényezés és a keret nélküli ablakok, de a Forfourból az extrém arányok igazi gnómot csinálnak. Ha mellé állítanánk a friss, vagány Twingót, amelyért egy emberként lelkesedett a világsajtó, egyértelművé válna, milyen katasztrofális dizájnt alkotott Kai Sieber, akinek a Mercedes V osztályt is köszönhetjük.
Nem mondanánk ki visszavonhatatlanul a fatvát, mielőtt ki nem próbáltunk egyet, de a látottak alapján nehéz elképzelni, hogy valaki a kis Renault helyett a négyüléses Smartot választaná, pláne, hogy már a Fortwo is 11 ezer eurótól, vagyis bő 3,3 millió forinttól indul, míg a Renault várhatóan ennél jóval olcsóbb lesz.