Életfogytigot az autógyári vezetőknek?
Egy összeomlott híd vagy gát tervezője általában büntetőjogi értelemben is felel a hibájáért – ugyanezt vezetné be a GM meghallgatásokat vezető Claire McCaskill szenátor azokkal szemben, akik, bár tudtak a gyáraik által ontott konstrukciós hibás autókról, nem rendeltek el visszahívást, és ezzel közvetve számos ebmer halálát okozták.
A szenátor javaslaténak persze csak egy része, hogy az autógyári vezetőket, akik cégük pénzügyi érdekeit mások biztonsága elé helyezik, bűnözőként állíthassák bíróság elé. Sokkal komolyabb következményekkel járhat az autógyárak számára, hogy a jelenleg, 35 millió dolláros bírság-plafont ezekben az esetekben teljesen eltörölné a javaslat, az érintett autónként megítélhető 5000 dolláros bíság-összeget pedig 25 000 dollárra emelné. Ez ugyanis azt jelentené, hogy az autógyártókra olyan bírságokat vethetnek ki, amelyek nagyságrendjükben is összemérhetők akár a cégek éves nyereségével is, főképp azokban az esetekben, amikor kiderül, hogy a hibáról már tudtak, de gazdasági megfontolásból nem javították ki azokat.
Az autók eltitkolt típushibái már évekkel ezelőtt, a Toyota gázpedál-botránya kapcsán a figyelem középpontjába kerültek az Egyesült Államokban. A bíróság a legfőbb ügyészség által kezdeményezett vizsgálat során példátlan mértékű bírságot, 1,2 milliárd dollárt ítélt meg, amelyet a japán gyártó kénytelen lesz befizetni az államkincstárba, ám úgy tűnik, az Egyesült Államok politika elitje a GM hibás gyújtáskapcsolóin húzta fel magát igazán. Itt ugyanis kiderült, hogy a General Motorson belül rég tudnak a minimális erőtől visszaforduló gyújtáskulcs problémájáról, de túl költségesnek ítélték az alkatrészek cseréjét. Így közvetve legalább tizenhárom halálesetet okoztak.
A jelenség egyébként nem új, már a 70-es években akadt hasonló eset, amikor kiderült, hogy életveszélyes konstrukciókat gyártottak Detroitban az után is, hogy kiderült ezek veszélyessége. A pénzügyi osztály ugyanis kimutatta, hogy jobban jár a vállalat, ha a várható áldozatok családjait kártalanítják, mint ha kifejlesztenek egy új, biztonságosabb megoldást, azt gyártásba küldik, és lecserélnek minden hibás alkatrészt. McCaskill szenátor javaslata erre a problémára adhat megoldást, hisz ez a megközelítés fel sem merül, ha a döntéshozók büntethetővé válnak, akár életfogytiglannal is.