AMG GT: a Porsche-gyilkos Mercedes

2014.09.09. 23:06

A Mercedes már harmadszor fut neki a sportkocsi-szegmens meghódításának, ezúttal ismét egy kevésbé drága és elérhetetlen modellel. Az AMG GT elnevezésű sportkocsi a Porsche 911 Turbo közvetlen kihívója lesz, azaz mind az SLR McLarennél, mind az SLS-nél jóval kedvezőbb áron érkezik, bár nem lesz sokkal lassabb azoknál.

Az új sportkocsi álcázott változatait mutogatják már egy ideje, így az arányai nem meglepőek. Az autó hátuljáig nyúló kabin még jobban hangsúlyozza a hosszú motorháztetőt, és bár a lágyabb vonalak miatt az összkép talán kevésbé jellegzetes, mint az SLS esetében, a Mercedes tervezői ezúttal sem vesztették el az esztétikai érzéküket. Az AMG GT-ben hatásosan ötvözték a Mercedes 300SL klasszikus arányait és a márka aktuális látványvilágát. Ha nem is mondanánk, hogy jobban sikerült az elődjénél, de így képen is elég ütős, és élőben alighanem még jobban néz majd ki, ahogy a mai Mercedesek többsége. Fontos apróság, hogy a GT-nek már nincsen sirályszárny-ajtaja, ami ugyan egy jellegzetes vonással kevesebb, viszont így kényelmesebb használni a sportkocsit, és alighanem gyártani is olcsóbb.

A műszaki alapok az SLS-ből érkeztek, legalábbis az alumínium alapstruktúrát megtartották. Ugyanakkor faragtak a súlyából, és sokat változtattak a méreteken is. A GT úgy 110-140 kilogrammal könnyebb az SLS-nél: az alapváltozat 1540 kilogrammot nyom, míg az erősebbik S változat 1570-et. Az új gép ugyanolyan széles, mint az elődje, viszont 9,2 centivel rövidebb és 3,7-tel magasabb. A fogyókúrára szükség is volt, hisz a 4 literes V8-as biturbó motor mindkét változata gyengébb lett, mint a régi, 6,2 literes, 575 lovas AMG szívómotor. Az alapkivitel 462 lóerős és 600 Nm a csúcsnyomatéka, míg a GT S motorteljesítménye 510 lóerő, a maximális nyomatéka pedig 650 Nm. Talán kihozhattak volna belőle többet is, hisz a fronthajtású AMG modellek kétliteres, 360 lovas turbómotorjának közeli rokona az új V8-as. Ám egyrészt ennek nyilván nem érezték szükségét, hisz a konkurencia is ezen a szinten áll a lóerők számát tekintve, másrészt – az aktuális divatnak megfelelően – a hengersorok közé tették a két turbófeltöltőt, ami szintén nem kedvez a vég nélküli teljesítménynövelésnek.

A GT így is nagyon gyors. Az alapváltozat 4 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-t és a végsebessége 304 km/h, a GT S-nek pedig 3,8 másodperc kell a százas tempó eléréséhez, és akár 310 km/h-val is száguldhat, ha van hely odáig gyorsulni. A két kivitel azonban nem csak ebben tér el egymástól. Az egyszerűbb GT-be mechanikus önzáró differenciálművet építenek, míg a GT S-be elektronikus vezérlésűt, de ez utóbbi modellben a féktárcsák is nagyobbak, a gumik is szélesebbek és a futómű is háromfokozatú aktív lengéscsillapítókat kap. Akad persze olyan extra is, amelyet mindkettőhöz csak felárért adnak – ilyen például a kerámiatárcsás fékrendszer.

Talán egy kicsit meglepő, hogy ezzel ilyen szinten törődnek a Mercedesnél, de a sportkocsi fogyasztását is sikerült meglepően alacsonyan tartani. A turbós V8-as beéri 9,3 liter benzinnel a szabvány európai mérési ciklus szerint (NEDC), de erre alighanem csak Eco üzemmódban képes, és ha ezt el akarjuk érni, aligha használhatjuk ki az AMG GT elképesztő képességeit.

A lényegről, az autó végleges áráról egyelőre nincsenek megbízható információink, de egyes pletykák szerint akár az SLS árának feléért is haza lehet majd vinni. Pontosabbat nyilván a Párizsi Autószalonon árulnak majd el, ahol már élőben is látható lesz a Mercedes új sportkocsija.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.