Már az AMG sem a régi
Mind magasabbra és magasabbra vágyó autóbolondként nehéz lehet megélni, hogy a Mercedes az utóbbi években nem felülmúlni szeretné az egykor volt végtelenül izgalmas McLaren-SLR szupersportautót. Ellenkezőleg, egyre józanabb és lényegesen olcsóbb csúcskupékkal áll elő, csendben arszolgatva a tehetős földi halandók tábora felé, akik eddig nagyjából mindig a Porschét választották, ha hátul hajtós, erős, német sporkocsira vágytak. A radikális korszaknak vége, a Mercedes szakított a britekkel – még az F1-ben is – és a McLaren is a saját útját járja. Például radikális sportkocsikat készít, jó drágán, mint ez a klassz MP4-12C, itt ni.
Az új csúcs-Merci kupé kevesebb mint negyedannyi pénzért lehet majd a miénk, mint annak idején az SLR, persze így is száztizenötezer euróról van szó. A Párizsi autószalonon bemutatott kétüléses szuper-Mercedes az AMG GT, és az erősebbik változatot, a GTS-t szánják a 2010-óta gyártott, sirányszárnyas SLS AMG utódjának, ez volt a már említett SLR utódja, egyébként. Az új AMG GT a Kecskeméten készülő CLA lendületes, lekerekített stílusát követi, melyet átlagosan tíz évvel fiatalabbak vásárolnak, mint a többi Mercedest - ez alapján a GT is kedvező fogadtatásra számíthat. Ezt látszik alátámasztani, hogy a cég standján meglepően sok volt a nő, percekig nem is fértem a fő attrakcióhoz, mert mindig ültek benne ketten.
A Mercedes mostani autóiban nem csak az anyagválasztásban, de a kárpitok színeiben és textúrájában sem olyan visszafogott és célratörően németes, mint korábban. Ami a C osztályban és az S-ben még meglepett, mára a napi gyakorlat részévé vált. Fényes, lakkozott felületeket látni, és bár az AMG GT valódi sportüléseket kapott, azok is díszesek, ami nekem egy kicsit túl cukros, de ez lényegtelen, mert nem csak a nőknek, de a kínai és indiai közönségnek is tetszik. És egyre inkább ők vannak többen.
Ez az első új Mercedes, melyben az AMG négylitetes, szárazkarteres V8-as blokkját találjuk, a másik a C63 AMG, amely szintén párizsban mutatkozott be, találnak is róla néhány képet, ha belekattintanak galériánkba.
Az új nyolchengeres két turbófeltöltőt kapott, melyeket a hengersorok közé építettek, hogy könnyebben beférjen a szűkös motortérbe, hasonlóan a BMW V8-as turbóihoz. A kétféle teljesítményszinttel készülő GT gyengébbik verziója 463 lóerős lesz és az Autobild szerint 115 ezer euróba (nagyjából 36 millió forint) fog kerülni, míg az erősebbik, a GTS 510, és ezért a verzióért 134 ezret kérnek majd. A motor furat-löket aránya megegyezik az AMG kétliteres négyhengereseiben alkalmazottal, amelyet a CLA 45 AMG-ből vagy az A 45 AMG-ből ismerhetünk. A százharminc lóerőt meghaladó literteljesítmény rekordszámba megy, de csak addig, amíg meg nem jelenik a piacon a Volvo új literteljesítmény-rekorder motorja.
Az AMG GT természetesen hátsókerék-hajtású, hajtáslánca pedig transaxle-elrendezésű, vagyis a hétfokozatú, duplakuplungos váltó hátulra került, közvetlenül a hátsó tengely mögé. A tömeg 47/53 százalékos arányban oszlik el az első és hátsó tengely közt, mivel a motort nagyrészt az első tengelyvonal mögott helyezték el. A hajtást üreges, szénszálas kardántengely viszi hátra a mindössze 1,5 tonnás Mercedesben - meg is tapogattam a falra függesztve kiállított gépelemeket, lenyűgözött.
Kicsit vegyes érzésekkel léptem el az AMG GT-ktől, mert nekem még mindig szögletesebb autó jut eszembe, amikor egy német sportkupét kell elképzelnem. Az új Mercedes így első látásra feminin, az első, egyébként ledes fényszórói valahogy túl nagyok, és a lekerekített hátsó rész oldalnézete sem elég radikális. A legjobban az bánt, hogy nekem kellenek a hagyományok, a formai utalások a múltra. Összességében harmonikus autó, és jó volna megtudni, valójában mennyi félnivalója van a Porschénak az új kihívótól. A technikai paraméterek szintjén elég sok, a stílusát viszont még szokni kell.
Szintén párizsi portéka a C osztály T változata, amit nevezzünk nyugodtan kombinak. Egy Mercedes kombi sosem melléktermék, ez sem. Szép nyúlánk autót csináltak a C-ből, a csomagtartója 490 literes, és szemben az elődmodell azonos kivitelének 40-60 százalékban dönthető üléstámláival, ezt már 40-20-40 százalékos arányban variálhatjuk, à la BMW. A nálunk gyártott B osztályból egy fészlift változattal készültek a mercedesesek, nekem a ledes első ledes nappali menetfény, illetve az elöl és hátul is módosított lökhárítók tűntek fel, aztán megtudtam, hogy novemberben jön a CNG-s vagyis sűrített földgázzal hajtott, százötven lóerős kivitel, és lesz teljesen elektromos hajtású B Merci is, melynek teljesítménye 180 lóerő. De erre még várnunk kell egy keveset, és az ára sem ismert.
Aki tényleg rákattant az alternatív hajtású járművekre, annak az S osztály plug-in, tehát hálózatról tölthető hibrid verziójában is eljöhet a kánaán. Ebben az óriásdögben V6-os, háromliteres benzinmotort párosítottak egy 115 lóerős villanymotorral, így jött ki a kellemes, 442 lóerős rendszerteljesítmény, melyhez 650 newtonméter forgatónyomaték társul. A benzin-elektromos nagy-Mercedes 33 kilométert képes menni tisztán villanyos üzemmódban, de ha kell, 5,2 másodperc alatt gyorsul százra. 250 km/órás sebességnél is csak az elektronika fogja meg.
Füllenteni csak nagyot szabad: ha hibridek fogyasztásáról esik szó, a Mercedes kéttonnás luxuslimuzinja állítólag 2,8 litert fogyaszt 100 kilométerenként. A cég ismeri a fentebb említett szabályt, de nem tartok attól, hogy például a szigorú behajtási övezetekre osztott Londonban nem lenne majd keletje a mindenféle kedvezményeket élvező, átszámítva körülbelül 33 millió forintos Mercedesnek, amely ráadásul a gyártó széndioxidkibocsátási-átlagát is csökkenti.