Nincs több új autó ESP nélkül az EU-ban
Az Európa Unió területén november 1-től nem árulhatnak új személyautót és a kishaszonjárművet elektronikus menetstabilizátor nélkül. A szabályozástól a halálozási statisztikák további javulását várják.
A két napja életbe lépett tiltás azon járművekre érvényes, amelyek össztömege 3,5 tonna alatt van, de tervek szerint a szabályozást a következő években kiterjesztik majd. Idén az új autók 84 százalékában volt csak ESP Európában. A világátlag ennél sokkal rosszabb, alig valamivel ötven százalék fölött áll, a fejlett országok közül azonban többen szigorítottak az utóbbi években. Az USA és Kanada területén például 2011 szeptembere óta minden 4,5 tonna alatti járművekben kötelező az ESP.
Az elektronikus menetstabilizálót 1995-ben a Mercedes-Benz W140 alkalmazták először, fejlesztését a Bosch végezte. A rendszer lényege, hogy a kerék fordulatszámát, a kormányállást, valamint a keresztgyorsulást elemezve megakadályozza a pályaelhagyásos baleseteket. Az ESP a motor nyomatékát szabályozva, illetve a kerekeket meg-megfékezve gyakorol kontrollt. Egyes kutatások szerint a légzsáknál is több életet ment meg évente.