Mit ér a Ferrari?
A Ferrari egyértelműen a legértékesebb üzlet a Fiat-Chrysler csoporton belül – pontosabban hamarosan azon kívül, hisz külön cégbe szervezik, és részben eladják a sportkocsigyártót. Épp ezért most nem jelentéktelen kérdés, hogy mennyit is ér az ágaskodó lovacskás jelvény, és mindaz, ami viseli.
Az eladó természetesen igyekszik felértékelni a portékát – így tesz a Fiat vezére, az üzletet bonyolító Sergio Marchionne is: azt állítja, a cég reális értéke 12 milliárd euró. Ezzel azonban sokan nem értenek egyet: pénzügyi szakértők szerint a tavalyi, 650 millió eurós adózás előtti eredmény ismeretében a valódi érték inkább 6 és 8 millió euró között lehet. Az igazi választ persze a tőzsde adja majd meg, de az biztos, hogy a Ferrari speciális eset: a márka története, sportsikerei és státuszjelző jellege miatt maga a név akár többet is érhet, mint az egész cég – így még azt is el tudjuk képzelni, hogy valójában a 12 milliárdos összegnél is magasabbra árazza a piac.
Egyértelmű, hogy a Fiat-Chrysler vezetése a két vállalat egyesítése után annyi pénzt próbál visszanyerni a részvénykibocsátással és a Ferrari leválasztásával, amennyit csak lehet. A végeredmény sokféle lehet, de az a legvalószínűbb, hogy a Fiat elveszti családi tulajdonú jellegét, és hasonló önvezérlő részvénytársasággá válik, mint a General Motors. Az Agnelli család pedig igazi vagyonhoz jut, amely nem változó értékű papírokból áll majd, hanem pénzből, amelyet aztán ígéretesebb befektetésekben lehet fialtatni, ahelyett, hogy az autóipar peremén egyensúlyozó cég részvényárfolyamát kellene figyelni.
Az igazi kérdés persze az, hogy a manőver hogy sikerül – valóban sikerülhet-e a Fiat-Chryslerből és a Ferrariból tízmilliárdokat kicsavarni a kitűzött határidőig, 2018-ig.