Budai alsó rakpart: oda születni kell!
Nehéz időszak elé néz, aki napi rendszerességgel használja a Budai alsó rakpartot, mert megszűnt egy felhajtó. Cserébe egy másikat lámpával erősítettek meg, de aki kedvet érez a használatára, annak hadd vegyük el a kedvét: azt a felső rakpartot, ahová vezet, már lezárták és feltúrták. Maradna a bicikli, de a bringautat is lezárták; netán a busz, de az meg a dugóban fog rohadni.
Nagyjából így foglalhatók össze azok a forgalmi változások, amelyek a 19-es és a 17-es villamosok pályájának összekötését kísérik mostantól. Ez az úgynevezett Budai fonódó villamoshálózat-projekt része, itt a 19-es és a 17-es villamosok vonalait fogják összekötni. Ugye nem is kérdés, hogy ezeket a fejlesztéseket meg kell csinálni. Az már inkább, hogy ha egy évre kell ennyire fontos utakat lezárni, akkor azt miért nem nyáron kezdik? Arról pedig ne is beszéljünk, hogy a Margit híd alatt a kerékpárútnak is alig találtak helyet, amikor felújították, hol fog ott elférni a villamos? A BKK kijavította azt a feltételezésünket, hogy az autóktól vennének el sávokat, ugyanis a buszoktól veszik el, és a villamosok csak váltott irányban tudnak majd közlekedni a szűk helyen. De ha már így lesz, a híd felújításakor miért nem jutott senki eszébe, hogy a híd utáni új felhajtót arra is alkalmassá tegyék, hogy dél felől is fel lehessen rajta jönni a rakpartról? Máris nem lenne gond a luk a híd alatt, lenne elég hely villamosnak, s talán alagutat sem kellett volna fúrni a bringaútnak. Mindegy, ez van, a rakparton a következő történik:
A Margit hídnál lévő fel- és lehajtási lehetőség megszűnik. Aki dél felől halad a Hajógyári-sziget irányába, azt hihetné, hogy eggyel korábban, a Halász utcánál is feljöhet, de ez hatalmas tévedés: itt a felső rakpartot már vagy másfél-két hete lezárták. Tehát hiába az új lámpás csomópont, itt mindössze a kétirányúsított Fő utca dugójába lehet beleállni, bármilyen irányba. Erről semmilyen tábla nem tájékoztatja a rakparton érkezőket, az tud erről, aki már egyszer megszívta, hiszen ez már így van egy hete.
Vagyis marad a Mozaik utcai felhajtó, még akkor is, ha az ember egy kicsit túlmegy a célon. Kérdés, hogy a lámpák hangolása ezt lehetővé teszi-e. Erre nem sok a remény, mert ezzel beállítanák a szembeforgalmat, a rakpart Auchan mögötti szakaszán is.
Az első munkanapon, hétfőn viszont a Lajos utca-Árpád fejefdelem útja felől érkezők is arcra eshetnek, hiszen mire konstatálják, hogy nem tudnak lemenni a rakpartra, akkor már végigállták azt a dugót, amely a Margit híd előtt három sáv (vagyis két normál és egy buszsáv!) egybetereléséből származik. Az egyszerűség kedvéért ezen a szakaszon egy buszmegálló is van, itt néha ki kell engedni a buszokat.
Ha ezt felfogták a járművezetők, két elméleti lehetőségük van: a Fő utca, ami non-stop dugó a Bem rakparti lezárás miatt. Illetve átmenekülés a Margit hídon a pesti oldalra, ami szintén reménytelennek tűnik. Én vasárnap déltájban jártam itt, még nem volt súlyos a helyzet, de azért már megfeszült a sofőrök arcizma a hirtelen ott termett kisebb torlódástól, noha a hétköznapihoz képest nulla forgalom volt.
Nincs más, mint a BKV, szoktuk ilyenkor mondani, de mivel a Fő utca kétirányúsításával a busz sem tud haladni, ez sem lesz kéjhömpöly. Javasolhatnánk a kerékpárt is, de a bringautat is feltúrták, lezárták már, helyette a túloldalon kell a gyalogosokkal osztozni a járdán. Az úton kijelölt sávok olyan keskenyek, hogy ott bajos eltekerni/elmotorozni az autók és a buszok között. Bár nem lehetetlen, de itt sem lehet majd a szokásos tempóban haladni.
Úgyhogy a budai oldalon, a Lánchíd és az Árpád híd közötti szakaszon brutális dugó várható eleinte, amíg az emberek megtanulják: ha már egyszer lejutottál a rakpartra, akkor majd feljönni nem tudsz. Az egyetlen dolog, ami enyhítheti a torlódást az az, hogy ha esetleg aszfaltoznak a Lágymányosi hídon (tudják, amit mostanában Rákóczi hídként emlegetnek), ahogy vasárnap tették, mert akkor a forgalom el sem jut odáig, hogy sorban álljon a rakparton. További infókat a BKK oldalán, a járatokat érintő turbulenciák a BKK Info aloldalon lehet lekövetni. Ezzel együtt jobb nagy ívben kerülni a környéket, illetve az oda bevezető utakat, de nyugi, egy-két hét szívás után talán a forgalom egy része ezt is fogja tenni.