Önfelfújó gumiabroncsot fejleszt a Goodyear

2014.12.05. 06:17

A végső megoldás persze a levegő nélküli abroncs lehet, de addig, amíg abból nem készül nagy sebességnél is használható kivitel, a személyautókon maradnak a hagyományos, sűrített levegős gumik, minden problémájukkal együtt.

Az egyik ilyen a kerekek nyomásának csökkenése, amely növeli a fogyasztást, és egyenlőtlenül koptatja a futófelületet. Az autótulajdonosok pedig sokszor nem foglalkoznak vele, még akkor sem, ha az autó figyelmeztet, hisz a benzinkútnál a kerekekkel vacakolni piszkos dolog. A Goodyear erre talált egyszerűségében igazán nagyszerű megoldást: a gumiabroncs peremébe épített cső menet közben pumpálja a levegőt az abroncsba. Az úgynevezett perisztaltikus pumpa egy egyszerű gumicső egy nyomásszabályzó szeleppel, amelyet a gumiabroncs pereme a kerék talppontja felett összenyom. Ahogy a kerék elfordul, ez az összenyomott rész is vándorol a tömlő hosszában, és maga előtt tolja a levegőt, így lényegében folyamatosan pumpál, amíg el nem éri a beállított nyomást, és le nem zár a szelep. Így a kerék soha nem menne a beállított üzemi nyomás alá, sőt, ha állásában veszítene is egy kis nyomást, a kerék egy-két kilométer alatt visszafújná magát.

A Goodyear egy ideje már dolgozik a nagyszerű ötlet megvalósításán, de most eljutottak odáig, hogy elindítsanak egy másfél éves tesztet. Egyelőre teherautó-flottákon próbálják ki a megoldást, de ha beválik, viszonylag hamar elterjedhet a személyautókon is. Az egészben az a legszebb, hogy a rendszer beépítése a szériagyártású abroncsokba minimális többletköltséggel megoldható, ugyanakkor azzal, hogy fenntartja a gyári nyomásértéket, a gumi élettartama alatt jelentős üzemanyag-megtakarítást is hozhat, azon felül, hogy a guminyomás időnkénti beállításának terhét is leveszi a felhasználó válláról.