Villanyautóval a Dakarra – őrültség?
A villanyautókkal szemben az egyik legfontosabb kritika a rövid hatótávolság – ezt igyekszik cáfolni a spanyol Acconia, egy mérnöki vállalkozás, amely a Dakar ralira épített teljes egészében elektromos versenygépet. Az autó kívülről olyan, mint bármelyik Dakar prototípus, csakhogy tisztán villamos hajtású, de a tervezői bíznak benne, hogy végig bírja a teljes távot.
Az autót egy 300 lóerős villanymotor hajtja, ami egész tempós haladást ígér – a kérdés csak az, hogy a több mint 300 kilométeres etapokat hogyan bírja majd. Az elvi lehetőség persze megvan: az akkumulátor-csomagja 140 kWh-nyi energia tárolására alkalmas, azaz óriási: egy Nissan Leafbe nagyjából hatodekkora, 24 kWh-s akku kerül, de a 420 km hatótávolságú Tesla Model S csúcsmodellbe is 85 kWh-s akku kerül. Ez persze nem jelenti, hogy 700 km-es hatótávja lenne az autónak, hisz a Dakaron tempót kell autózni, így sokkal gyorsabban csökken a töltöttségi szint, mint normál utcai használatban, de 350-400 kilométerre talán így is elég lesz az akku kapacitása.
Nagy kérdés persze, hogy az érzékeny technika mennyire bírja majd a helyenként 50 fokos meleget, a finom homokot, és azokat a részeket, ahol két napig nem lesz lehetőség szervizelésre, de épp ezek a körülmények teszik vonzóvá a Dakart: az a technika, ami ezt a pokoli túrát elviseli, jó eséllyel a hétköznapokban is megállja a helyét. Az Acconiának is ezért éri meg a túra: ha végigmennek, az új ügyfeleket hozhat, akár komoly, vastag pénztárcájú autógyártókat is.